Fagbøger Mad og drikke

Syv tips til dig, der gerne vil spise mere grønt

Grøn mad

Mange synes, det er en udfordring at bygge et tilfredsstillende og mættende grønt måltid op. Men det behøver ikke være en hæmsko for velsmagen at styre uden om det hakkede oksekød i køledisken.

I Meyers grøn mad kan man hente masser af inspiration til det grønne køkken. I bogen er samlet disse syv huskeregler, der sikrer, at man får det optimale ud af sine grønne kokkerier:


Brug råvarerne, når de smager af mest

MeyerDet gør de, når de er i sæson og kort efter de plukkes, høstes eller graves op af jorden. Her er grøntsager mest spændstige, saftige og smagsfyldte, og har den højeste koncentration af næringsstoffer, vitaminer og mineraler


Husk proteinerne

Proteinindholdet i måltiderne er væsentligt fra et ernæringsperspektiv, men det betyder også en hel del for spiseoplevelsen. Proteiner fra for eksempel bælgfrugter, nødder, frø og kerner giver mæthed og en oplevelse af fylde i måltidet.

LÆS OGSÅ: Rødbede-bygotto med salat af hasselnødder, æbler og stegte løg fra Meyers Grøn mad

Meyer


Byg oven på stivelsesfylde

Stivelsesfylde fra for eksempel kartofler og andre rodfrugter, korn, brød, ris, polenta, quinoa m.m. giver fylde til måltider og bidrager til mæthedsfølelsen. Hvis stivelsesholdige ingredienser lægger bunden sammen med proteinerne, kan du bygge oven på med knasende, syrlige, cremede, lette, farverige og aromatiske sager.


Varier konsistenserne

Generelt vinder mad ved at indeholde både bløde, faste og sprøde elementer. Grøntsager er fra naturens side udstyret med et væld af forskellige kon­sistenser. De kan dog hurtigt blive jævnet ud, når grøntsagerne er blevet kogt eller bagt. Tænk altid over, hvilke konsistenser du går efter i måltidet, og vær særligt opmærksom på også at få det sprøde, knasende og faste med. Prøv at bruge grøntsager i både rå og tilberedt form i samme måltid, og udnyt, hvor mange forskellige konsistenser, du kan få ud af én og samme grøntsag – som med de forskellige tilberedninger af blomkål.

Meyer


Sæt tryk på krydderierne

Mange af de grøntsager, vi spiser allerflest af, har en relativt mild smag og aroma, især i tilberedt form. For eksempel rodfrugter, kartofler, broccoli, blomkål m.m. Der er derfor et stort spillerum for ambitiøs krydring i grøn mad.

Eksperimenter med indiske, kinesiske, mellemøstlige og nordafrikanske krydderiblandinger. Køb gerne tørrede krydderier i hel form i små portioner, og stød dem selv i en god, tung stenmorter. Er du ikke tilfreds med din lokale krydderipusher, findes alt på nettet. Opbevar stødte krydderier i kort tid, da aromaerne hurtigt fordufter.

LÆS OGSÅ: Fyldt græskar med svampe og grønkål fra Meyers grøn madMeyer


Opdyrk umami

Meget tyder på, at en passende intensitet af umami, den femte grundsmag, spiller en stor rolle for, om vi oplever et måltid som tilfredsstillende. I et grønt køkken er umami et kapitel for sig,

som vi dykker længere ned i på de næste sider.


Smag grundigt til

En god balance mellem de fem grundsmage, surt, sødt, salt, bittert og umami, er afgørende for oplevelsen af velsmag i al mad. Det samme er aromaerne, alt det vi opfatter med næsen, når vi tygger maden, og varme fra for eksempel peber, chili, peberrod og hvidløg. Det er derfor altid en god ide at smage maden omhyggeligt til, gerne flere gange.


Meyer

Meyers grøn mad byder på mere end 100 lækre og velsmagende opskrifter på grønne, velsmagende retter.

Bogen er både til dem, der ønsker at leve 100% vegansk eller vegetarisk, og til dem der bare har lyst til at spise mere grønt og måske lægge en kødfri dag eller to ind i om ugen.

Bogen er på klassisk meyersk vis opdelt i sæsoner, og udover de mange lækre opskrifter, giver Meyers dygtige kokke dig også en masse bonusinfo om super sunde krydderier, og om hvordan man sørger for at få dækket alle kroppens behov, når man vælger kødet fra i sin daglige kost.

Meyers grøn mad man kan købes her eller i din foretrukne boghandel.


 

LÆS OGSÅ: Hvilke af Meyers kogebøger mangler du i din samling?