Mad og drikke Sundhed og livsstil

Slank – også med kulhydrater

Er du lige som jeg træt af at tælle kalorier, holde øje med ”hvad man ikke må spise” og følge den nyeste træningstrend – men vil stadig gerne tabe dig lidt? Jeg har siden starten af 2015 (efter en juleferie hvor jeg blev antaget som gravid ved flere lejligheder) været på LCHF bølgen, men jeg må indrømme, at jeg savner mit brød og min pasta. Jeg er konstant på vagt overfor hvad jeg må og ikke må, hvad der er godt og ikke godt. Det er trættende, når det er ’nej’erne’ der kommer i fokus, i stedet for ’ja’erne’.

[ba-quote]Øv dig i at stille dig dette spørgsmål mange gange hver dag: Hvad kan jeg vælge nu, som er sundere, og som jeg har lyst til?[/ba-quote]

 

Jeg har derfor besluttet fremover at gå mindre op i det. Jeg har taget nogle klare bevidste valg om at skære al hvidt brød fra, al almindelig pasta og det meste forarbejdet sukker. Det er jo det, man skal når man er på LCHF. Men altså ikke alle kulhydrater, og hvis jeg har lyst til en god gammeldags cowboy toast, så laver jeg også en. Og sådan burde det vel egentlig også være?

Det er ernæringsekspert Per Brændgaard enig i. Han forklarer i sin nye bog, SLANK PÅ ET SEKUND, hvorfor kure er ineffektive og hvordan et langsomt, men varigt vagttab, er mere sundt. Hans pointe er, at med små skridt hver dag, et sekund af gangen, kan man sikre en sundere hverdag: Tag udgangspunkt i dig selv, og træf sundere valg, et skridt af gangen. Du må gerne spise brød, gerne faktisk – bare det er den grove slags. ET SEKUND? tænker du måske. Pers budskab er, at det kun tager et sekund at beslutte sig – derefter er det bare at stå fast 🙂

[ba-pullquote align=”left”]“Drop de dårlige undskyldninger!”[/ba-pullquote]

Vi kender alle sammen de dårlige undskyldninger, jeg selv gør flittigt brug af dem; ”Jeg har været skadet, så jeg har ikke kunne træne”, ”Der har jo lige været juleferie – for 4 måneder siden”, ”Eksamensperiode”. Men drop undskyldningerne, løs dem og kom videre. Der er ingen grund til at gå rundt og undskylde, og føle dårlig samvittighed – man bliver i hvert fald hverken sundere eller slankere af dem. Jeg har hermed selv smidt “det er synd for mig at jeg har taget på undskyldning” – og vil ikke længere beklage mig, men tage et skridt af gangen – MED brød til.

Jeg vil fra nu af, leve efter to af Per Brændgaards kostråd;

# 1 – Indtag færre kalorier

# 2 – Vælg mad, der mætter mere pr. kalorie

 

Per Brændgaards bog SLANK PÅ ET SEKUND udkommer den 27. april. I slankpaaetsekundbogen har Gry Sara Windelev, der er uddannet kok fra Gl. Mønt, leveret en række min-mund-løber-i-vand opskrifter.

I får opskriften på dagens aftensmad her, Sojamarineret laks med glasnudel-salat – mmmm!