Børnebøger Carlsen

Når børn ka’ selv – Sådan giver du din 2-årige mange små sejre i hverdagen

Lotte Salling, Ka' selv ka' du, kan selv, kunne selv, dialogisk læsning, højtlæsning, billedbog, billedbøger

At ”ville selv” er ikke nødvendigvis det samme som at ”kunne selv”. Men de fleste 2-årige vil enormt gerne ”kunne selv”. Denne proces kan vi hjælpe på vej i hjemmet og i daginstitutionen på forskellige måder.

En af måderne er at sætte ord på de mange ting, som små børn kan gøre i løbet af dagen, og opmuntre dem til at prøve, så de oplever hverdagen som en tryg rutine med mange små sejre.

“Det er en stor glæde for både store og små omkring barnet at se stoltheden i barnets øjne, når det for første gang lykkes selv at tage vanter på eller lukke cykelhjelmen.” – Lotte Salling, Ka’ selv – Ka’ du?

Selvhjulpne børn, der gennem øvelse får styr på både fin- og grovmotoriske færdigheder i dagligdagen, bliver som regel børn med større fysisk og psykisk robusthed. Og jo større selvtillid og robusthed, desto mere overskud får barnet til at kaste sig ud i nye udfordringer eller endda hjælpe små kammerater og søskende.

 

Lotte Salling, Ka' selv ka' du, kan selv, kunne selv, dialogisk læsning, højtlæsning, billedbog, billedbøger
Illustration: Mette-Kirstine Bak

Afprøv og tal om de forskellige færdigheder

Bogen Ka’ selv – Ka’ du? er bygget op omkring en ganske almindelig hverdag i et lille barns liv. Dagen viser de mange situationer, som de fleste småbørn gennemlever.

Det gælder f.eks. at tage tøj på, rede hår, spise morgenmad, blive afleveret i daginstitution, lege, klatre, købe ind, børste tænder osv. Hver situation har et vers tilknyttet samt tips til samtale og tilhørende aktiviteter, som kan bruges under eller efter læsningen.

Til hvert rim hører spørgsmål og ideer til aktiviteter, så bogen er oplagt til dialogisk læsning. Læs gerne bogen første gang uden alt for mange samtalepauser, men uddyb i stedet samtalerne ved de næste læsninger.

Man kan også nøjes med at læse de aktiviteter, der er relevante for barnets interesse lige nu. Peg på og tal om illustrationerne og de mange detaljer undervejs i læsningen.

Hvad laver figurerne?

Hvad sker der rundt om dem osv.?

Lotte Salling, Ka' selv ka' du, kan selv, kunne selv, dialogisk læsning, højtlæsning, billedbog, billedbøger
Illustration: Mette Kirstine-Bak

Peg også indimellem på ord og udvalgte bogstaver, og tal om dem. Og lad efter nogle læsninger børnene prøve at ”legelæse” bogen for jer. Hvis remserne bliver lidt lange for de alleryngste, kan

I de første par gange nøjes med at pege på tegningerne, tale om, hvad figurerne laver, og afprøve bevægelserne. Efterhånden kobles remserne på, så sproget og ordene kommer med.

 

Ka’ selv – Ka’ du? Hvor og hvordan?

Lotte Salling, Ka' selv ka' du, kan selv, kunne selv, dialogisk læsning, højtlæsning, billedbog, billedbøgerBogen kan bruges i institutionen, dagplejen eller derhjemme. Læs bogen et sted med plads til bevægelse, da hvert vers med fordel kan afprøves og opleves med hele kroppen.

Hold pause, og kig på børnene (eller barnet) ved “Ka’ selv”, så de inviteres til at snakke med på ordene, hvorefter I laver de nævnte stillinger eller bevægelser.

Måske kan børnene allerede selv?

Bogen er skønt illustreret af Mette-Kirstine Bak.

Fra ca. 18  mdr.

Du kan finde Ka’ selv – Ka’ du? her eller tag et kig en gratis læseprøve her.

 

Om Lotte Salling

Lotte Salling er forfatter til over 40 billedbøger for børn samt fagbøger til voksne med fokus på sproglig og kropslig inddragelse i læsningen. Hun er uddannet bevægelses- og afspændingspædagog og har i 25 år arbejdet med undervisning og sprogprojekter, hvor hun de senere år bl.a. har specialiseret sig i metoden dialogisk læsning.

Se mere på www.lottesalling.dk

 

Nyere bøger af Lotte Salling:

Krible krable rim for de små (2014)

Lyt til løven – yogaremser for børn i samarbejde med Emmamaria Vincentz (2015)

Musetrin og troldetramp – massageremser for børn (2017)

Fra påskeæg til juleskæg – året rundt i rim (2017)

Hokus pokus filiyoga – remser og små yogaforløb i samarbejde med Emmamaria Vincentz (2017)