Romaner

En forside man har lyst til at røre ved: Brit Bennetts Mødrene udkommer nu på dansk

Jeg kan simpelthen ikke huske, at jeg har haft en bog i min nærhed, som har påkaldt sig mere ih og åh-opmærksomhed og straks-behov for at kærtegne forsiden end Brit Bennetts Mødrene. Det er da også et opsigtsvækkende smukt cover, som pakker den amerikanske debutroman ind, som nu udkommer i dansk oversættelse.

Bogen lander i Danmark på en sky af fantastiske anmeldelser og lovprisninger fra både anmeldere og læsere, der har ladet sig overbevise af Bennetts historie om moderfølelser, venskaber og livet i en lille by, hvor en gruppe religiøse kvinder fra den lokale kirke holder øje med folks moralske udsving.

 

Religiøse glasmalerier og afrikanske tekstiler

Her er det for en gangs skyld ikke bogens indre, vi vil fortælle mere om (men bare opfordre til at man selv læser romanen), men vil i stedet fokusere på bogens indbydende ydre. Umiddelbart er det først og fremmest farverne, der drager øjet og som med sine kontraster serveret i bløde kurver leder tankerne hen på religiøse glasmalerier og afrikanske tekstiler. Og som man kender det fra barndommens fikserbilleder, vil man efter at have kigget lidt få øje på en silhuet af en kvinde, måske endda flere. Dermed er tre spor fra handlingen elegant anslået: det religiøse, det kvindelige og det afro-amerikanske islæt.

Kvindesilhuetter og kvindevenskaber

Omslaget er lavet af grafikeren Rachel Willey, der bor i Brooklyn og som fik til opgave at lave noget spektakulært og iøjnefaldende, fordi forlaget ville lancere bogen som noget ganske særligt. Willey fortæller, at hendes første forsøg var noget helt enkelt med fokus på typografien, men det fik ikke bogens varme formidlet, så det gik hun hurtigt væk fra. I anden runde forsøgte hun at indarbejde en kvindesilhuet og skabe referencer til glasmalerier. Silhuetter er en god måde at vise på, at en bog handler om mennesker, men det er svært at gøre det på en interessant måde, siger hun i en artikel til Spine Magazine. Det prøvede hun at udfordre ved at lege med at få silhuetterne til at overlappe hinanden og bruge farverne og skraveringerne til at vise, at bogen handler om venskab mellem kvinder, og hvordan man gensidigt påvirker hinandens liv. Men for at bevare en smule mystik skulle det dog ikke være for umiddelbart afkodeligt.

Rachel Willey fortæller, at den endelig forside var et af de sidste udkast hun lavede, og at den blev printet ud, kort før hun skulle holde møde med forlaget for at præsentere sine forskellige ideer. Da hun så den på print, blev det straks hendes personlige favorit. Og heldigvis elskede alle andre til mødet den også.

brit bennett mødrene amerikansk debutroman

Brit Bennett, forfatter til Mødrene

Mødrene kåret blandt årets bedste bogforsider

Ved afslutningen af 2016 satte Alison Forner, der er Associate Art Director på det amerikanske forlag Simon & Schuster, sig for at kåre årets bedste bogomslag. Hun spurgte derfor 17 kollegaer om deres personlige favoritomslag set med professionelle øjne. Og der var enighed om, at Mødrene var med helt i toppen, som grafikernes favoritter blandt et stærkt felt af fremragende kandidater.

Forner skriver selv om forsiden til Mødrene: ”Det eneste jeg ved er, at jeg aldrig har set noget lignende. Jeg elsker, hvordan den svære klassiske opgave med at have en kvinde på forsiden er raffineret løst uden at gå på kompromis med det gode design”.

Da vi i Danmark skulle udgive Mødrene var vi ikke i tvivl: selvfølgelig skulle den danske udgave også prydes af den flotte originale forside. Hold øje med den derude – og køb Mødrene her

Jeg arbejder i presseafdelingen, hvor jeg har den fornøjelse at sørge for, at pressen og læserne bliver opmærksomme på de bøger, som forlaget udgiver. Det var vist Troldepus, der var min første litterære forelskelse og siden har der været mange andre, og det bliver bare ved. Jeg har læst dansk litteratur på Københavns Universitet og er siden havnet i forlagsbranchen, hvilket er dejligt og rigtigt.