Klassikere Romaner

“Papas råd sidder i mit baghoved, når jeg skriver” – Mich Vraa om Hemingway

Mich Vraa, Hemingway, Kom i gang med Hemingway, Ernest Hemingway, Om at skrive

Føljeton || Derfor læser jeg Hemingway

Hvorfor læser du Hemingway? Hvad er det særlige ved netop hans bøger? Det har vi spurgt en række nutidige Hemingway-læsere om.

Her fortæller Mich Vraa, hvad Hemingway betyder for ham – både som læser og som forfatter.


Hvad kan du godt lide ved Hemingway?

Hemingway – eller Papa H – er et forbillede for rigtig mange forfattere. Han citeres ofte for sentenser som ”undgå adjektiver”, ”skriv den sandeste sætning du kan komme i tanker om”, ”tænk kun på det du skriver, mens du skriver”, ”smid pynten væk”. Kun den, der har kæmpet med at få sin prosa til at lyde ægte – altså i korthed skribenter, forfattere, journalister, den slags udfordrede mennesker – forstår til fulde hvad han mente: For eksempel at de fleste eller i hvert fald rigtig mange adjektiver er overflødige.

Hemingway skrev (i novellen: Store flod med to hjerter, red.): ”Floden var der.” Ikke noget med at pådutte læseren billeder af flodvandet som mudret eller brunt eller klart eller hvirvlende. Fordi hver enkelt læser inde i sit hoved har en forestilling om sin egen flod, den flod som han/hun kan mindes og ser mere tydeligt end noget som nogen forfatter kan fremmane. Og derfor er sætningerne: ”he walked down the railroad track to the bridge over the river. The river was there” yderst beskrivende. Alle ved hvordan det er at gå langs en jernbane og nå til en bro og en flod, så forfatteren må arbejde for ikke at ødelægge læserens egen vision.

Hemingways skriveregler er ikke det værste sted at begynde hvis man vil lære at skrive klar, god prosa.

Der findes også andre måder at gøre det på – fra Homer til Ib Michael, begge store stilister – men Papas råd sidder i mit baghoved når jeg skriver. Jeg prøver at huske at vi alle sammen har en flod i vores erindring.

Har du en yndlingsbog i forfatterskabet?

Jeg har ikke læst alle Hemingways romaner og noveller. Især det sidste er jeg ked af og vil snarest rette op på. Men jeg har haft den glæde at oversætte blandt andet Der er ingen ende på Paris – den aldrende forfatters absolut gribende og nærmest overnaturligt friske erindringer fra ungdomstiden i Lysets By. Og det er i øjeblikket min yndlings-Papa-bog. Fordi den fortæller så meget om Manden og Tiden og om Paris.

Hvilken bog var den første, du læste af Hemingway?

Kort spørgsmål, kort svar: Den gamle mand og havet. Jeg læste den efter at have set filmen med Spencer Tracy som den gamle mand. En ganske lille roman som man aldrig ryster af sig.

Hvor synes du, man skal starte, hvis man aldrig har læst Hemingway før?

Den gamle mand og havet er et godt sted at begynde, hvis man vil læse Hemingway på et tidspunkt i hans liv hvor han har optimal adgang til sin værktøjskasse: Der ligger en hammer og en skruetrækker og en fil. Konkurrenter møder op med hollandsk udtræk og en vifte af avancerede virkemidler, men den 53-årige Hemingway kan med sine enkle greb skrive en historie som man aldrig glemmer. På 120 sider. Det var – efter min mening – hans sidste vellykkede roman.

Men ellers: Hvis man virkelig interesserer sig for forfatteren – som der vel er al mulig grund til at gøre – så begynd dog med begyndelsen. Mandens første bog – Three Stories and Ten Poems (1923) (findes på dansk i Samlede noveller, red.), eller hans første roman, Solen går sin gang (1926).


Lindhardt og Ringhof udgiver i disse år Hemingways samlede værker i nye udgaver. I skrivende stund mangler blot fire bøger i serien: Edens have og Sandt ved daggry, som begge udkommer i juni 2018 samt tyrefægtningsromanerne Døden kommer om eftermiddagen og Farlig sommer, som udkommer i januar 2019.

Læs mere om Hemingway og køb seriens øvrige bøger her.

Læs her, hvorfor Leif Davidsen læser Hemingway

Læs her, hvorfor Flemming Møldrup læser Hemingway

Læs her, hvorfor Steffen Jacobsen læser Hemingway

Læs her, hvorfor Hella Joof læser Hemingway

Hemingways gode råd om skrivning er samlet i bogen: Om at skrive

Bogen rummer målrettede og brugbare råd til andre forfattere om det håndværk, som skrivekunsten er, om arbejdsvaner og selvdisciplin, og Hemingways personlighed gennemstråler det hele med vid, humor og indsigt.

Læs mere og køb bogen her.