Indefra

Månedens buzzword: Like whoring

Man hører ofte marketingfolk tale om at ”gå all in” på et eller andet. Man kan f.eks. gå all in på outdoor, hvilket ikke har noget med friluftsliv at gøre, men derimod handler om at købe nogle reklamer på et par forblæste togstationer. Eller man kan gå all in på print eller all in på web. I dag hører man oftere og oftere, at man bør ”gå all in på viral” eller ”gå all in på social” (bemærk for god ordens skyld, at ”viral” og ”social” selvfølgelig udtales på engelsk).

Det er dog lettere sagt end gjort. Problemet er, at det ikke er alle brands, der er lige likeable. En losseplads har måske svært ved at få Facebook-likes på naturlig vis, og hvis det af uransalige årsager skulle lykkedes at overtale lossepladsejeren til at gå all in på social, så har man en udfordring med at føre det ud i livet. Det er her, at like whoring kommer ind i billedet.

Like whoring, også kendt som thumb whoring, er en lidt suspekt strategi, hvor man bruger billige kneb og så at sige ”sælger ud” for at få Facebook-likes eller engagement (og dermed EdgeRank) på ens side. Dermed kan like whoring på mange måder siges at være sociale mediers pendant til keyword stuffing. Man kan tænke på Facebook-opslag a la: ”Like her, hvis du ikke er racist!” Eller: ”Ønsker du, at denne babysæl skal reddes? Så like!” Som forlag kunne man eksempelvis skrive: ”Skal bøger brændes? Like for Nej. Ignorer for Ja.”

Det lyder måske fjollet, men ikke desto mindre finder det sted i stor stil derude, både på enkeltpersoners og virksomheders Facebook-sider. Et klassisk opslag som dette kan tjene som et eksempel i den mildere ende af spektret:

Like whoring

Eller hvad med dette mere ekstreme tilfælde, der har fået over 300.000 likes:

likewhoring2

Like whoring kan også involvere direkte køb af likes. Det ses tydeligt, at denne strategi har været i spil, hvis en dansk Facebook-side har 90 % kinesiske eller indiske likes. Det er derfor en strategi, der bør betrædes med mådehold, hvis den ikke skal afsløres.

Facebook-likes er mange penge værd. F.eks. kan du lige nu på Amino.dk købe 1 million Facebook-likes formedelst 4.000.000 kr. Bemærk, at annoncøren angiveligt sælger sine likes, fordi han/hun ikke er ”computer typen”. Derfor bør du nok indstille dig på, at en vis portion EDB-kundskaber er nødvendige for at kunne forvalte de mange likes.

Arbejder med e-bøger, lydbøger, apps, streaming, nye forretningsmodeller og al den slags. Finder gammelt guld og genudgiver det digitalt. Jeg har desuden en skummel fortid på Gyldendal og Politiken. Driver i fritiden Klimadebat.dk, hvor jeg prøver at få 1500 rødglødende debattører til ikke at flå hovederne af hinanden. Uddannet i litteraturvidenskab. jbr@lrforlag.dk.