Indefra

Månedens buzzword: KISS

Nej, det handler ikke om rockbandet med de sort/hvide masker og det lidt nazi-agtige logo. Det handler om endnu en forkortelse, der er gået hen og blevet et buzzword. KISS står for Keep It Simple, Stupid – eller den lidt pænere variant: Keep it Simple and Straightforward. Det bruges bl.a. inden for design af software, hjemmesider og alskens andre brugergrænseflader, som folk skal finde rundt i.

Princippet går kort fortalt ud på at skrælle alt overflødigt og forvirrende bort. Det har været kendt længe, faktisk helt tilbage fra 60’erne, men det har fået en opblomstring i den digitale verden som skyts imod tunge systemer, lange manualer og komplekse genvejstastkombinationer. Apple er nok det mest berømte eksempel på en virksomhed, som hylder KISS-tankegangen. Deres chefdesigner Jonathan Ive har ligefrem udtalt, at han er mere stolt af det, produkterne ikke kan, end af det, de kan.

Længe før dette har forfattere og forlagsredaktører dog kendt til princippet og i varierende grad hyldet det. Kill your darlings, og alt det der … Det handler om at skære ind til benet, uden at skære i benet.

Når luften på kontorerne bliver tyk af digitale buzzwords, og de tætskrevne kontrakter i kancellisprog bliver lidt for tætskrevne, så er det på sin plads med en gang KISS.

KISS er beslægtet med det vel lige så kendte ”less is more”, eller med denne formulering af Antoine de Saint Exupéry, forfatteren til den simple og ikke så dumme fortælling Den lille prins: ”Perfektion opnås ikke ved, at der ikke er mere at tilføje, men ved at der ikke er mere at fjerne.”

Når man i dag taler om KISS, så handler det dog ofte om de ikke helt så litterære områder softwareudvikling og marketingstrategi. Og når det kommer til marketing, så er det velkendt, at navne og budskaber skal holdes så simple, at selv de allerdummeste kan følge med, hvis man vil have nogen chance for at trænge igennem støjen. Butikker anno 2014 bør helst have navne som “Brød” eller “Grød”. Så ved alle, hvad det handler om, og det er tilmed let at stave til.

Ved første øjekast kan det derfor synes lettere problematisk, at den digitale bogbranche er befolket af en række svært stavbare tech-virksomheder: txtr, Riidr, Liveboox, eReadz osv. For at det ikke skal være nok, så kan man nu på Saxo vælge at betale med ”paii”. Men hvem ved, måske bogkøberne er et særlig sofistikeret folkefærd, der godt kan lide udfordringen.

Arbejder med e-bøger, lydbøger, apps, streaming, nye forretningsmodeller og al den slags. Finder gammelt guld og genudgiver det digitalt. Jeg har desuden en skummel fortid på Gyldendal og Politiken. Driver i fritiden Klimadebat.dk, hvor jeg prøver at få 1500 rødglødende debattører til ikke at flå hovederne af hinanden. Uddannet i litteraturvidenskab. jbr@lrforlag.dk.