Indefra

Månedens buzzword: Crowdsourcing

Vi lægger hårdt ud med et af de seneste års mest anvendte buzzwords. Ordet er blevet tyndslidt af alverdens digitale project managers, social media ninjas og forlagsdirektører, der prøver at være med på beatet. Crowdsourcing er allerede et lidt gammelt buzzword, men for dem, der ikke lige fik det med i første omgang, så kommer her en kort intro.

Som man kan høre, er crowdsourcing en parring af outsourcing og crowd. Der er tale om en ny form for outsourcing: I stedet for at flytte produktion eller servicefunktioner til store neonoplyste haller i Chongqing eller Mumbai, flytter man dem ud i crowden. Det er typisk medievirksomheder, der forsøger at monetize på Web 2.0, for nu at tale dansk. I den mest udbredte variant afskaffer man ganske enkelt den kedelige og dyrt betalte arbejdskraft og erstatter den med ellevilde Facebook-fans og Pinterest-followers, der blot sidder og venter på at arbejde mere eller mindre gratis.

Det kan f.eks. være en gammel respekteret avis, der i stedet for dyre journalister vælger at fokusere på indhold genereret via mommy blogging og niche communities. Eller det kan være en IT-virksomhed, der nedlægger deres support-afdeling, og i stedet lader deres fans/ambassadører hjælpe hinanden på en dertil oprettet Facebook-side eller i et forum. Måske de særligt dygtige medlemmer kan optjene points og få adgang til eksklusive tilbud. Måske de blot får æren af at være med.

Crowdsourcing er rigtig stort. Så stort, at der efterhånden findes en række afledninger og forgreninger af ordet: crowdfunding, crowdvoting, crowdsearching, crowd computing, crowdcasting, crowdfixing, crowdcoding osv. osv. Prøv bare Google.

Inden for forlagsbranchen kan man crowdsource mange ting. Her blot to hurtige forslag:

  • Forlag kan crowdsource QA’en. QA er et andet buzzword, der står for Quality Assurance. Altså korrekturlæsning og den slags. Idéen er simpel. Nemlig at give læserne mulighed for at markere fejl i bøgerne, mens de læser, hvilket så udløser en besked til udgiveren. Måske et sådant system ville gøre det tillokkende at acceptere, at fejl er noget, der rettes hen ad vejen? Når alt kommer til alt, fanger 1000 almindelige læsere nok flere fejl end én korrekturlæser?
  • Forlag kan crowdsource content buildingen. Content building er et buzzword, der på dansk betyder ”opbygning af indhold”. Altså at skrive eller oversætte en bog, tegne nogle illustrationer, designe et omslag. Den slags. Kun fantasien sætter grænser for, hvor meget der kan crowdsources.

Måske en særlig underkategori eller modbevægelse inden for forlagsverdenen kunne være authsourcing: Altså outsourcing til forfatterne – at få forfatterne til at arbejde med bøgerne. En kontroversiel, men dog spændende tanke.

Danske synonymer: Brugergenereret indhold, gratis arbejdskraft, amatørisme
Brugt første gang: 2006 (Jeff Howe i Wired)

Arbejder med e-bøger, lydbøger, apps, streaming, nye forretningsmodeller og al den slags. Finder gammelt guld og genudgiver det digitalt. Jeg har desuden en skummel fortid på Gyldendal og Politiken. Driver i fritiden Klimadebat.dk, hvor jeg prøver at få 1500 rødglødende debattører til ikke at flå hovederne af hinanden. Uddannet i litteraturvidenskab. jbr@lrforlag.dk.