Indefra

Månedens buzzword: Buzzword

At spotte og sætte sig ind i de nyeste buzzwords er ikke kun vigtigt for en blogger på Forlagsliv.dk. Som forlag, og som udgiver i det hele taget, er det helt centralt. Den gamle forlagsdyd trendspotting handler i høj grad om buzzwords. Det handler om at følge med i, om det hedder stenalderkost eller palæo, erotisk litteratur eller mommy porn.

“Buzzwords” kan oversættes til det danske “modeord”, men at oversætte buzzwordet buzzword er selvsagt meget lidt buzzword-agtigt.

Et buzzword er kort sagt et ord, der prøver at få noget buzz. Begrebet har været kendt siden 1946 og er bl.a. blevet udbredt via det såkaldte buzzword bingo, hvor man ganske enkelt har bingoplader med selvfede ord, som udfyldes under en tale, konference eller lignende. Ordet buzz, der i dag er blevet et marketing-buzzword i sig selv, stammer egentlig fra den summende lyd, som bier siger (og er dermed et såkaldt onomatopoietikon). Et buzzword kan derfor bedst beskrives som et ord, der på irriterende vedholdende og insisterende vis summer om ørerne på en.

Et interessant værktøj til at spotte buzzwords, man som forlag bør være opmærksom på, er Google Trends. Værktøjet har eksisteret længe, men er løbende blevet forbedret. Med Google Trends kan man som forlægger nøje følge udviklingen i forskellige ords popularitet i offentligheden. Det afslører ganske enkelt, hvad folk søger efter på Google, visualiseret over tid. Det er fri tilgængelig big data, for nu at bruge et andet buzzword. Værktøjet er interessant til alskens form for markedsanalyse. Lige meget hvilken branche man arbejder inden for, er det værd at holde øje med, hvordan interessen for ens kerneprodukt udvikler sig. Her er udviklingen i det ikke så buzzwordagtige søgeord bøger:

Hver top på kurven repræsenterer sjovt nok december måned, hvor julesalget ligger. Men derudover er kurven ikke synderligt sjov at kigge nærmere på.

Men der er lyspunkter, når man dykker dybere ned i de forskellige forlagsprodukter. Det ses, at nye og indbringende tendenser stadig er i fremmarch – i hvert fald hvis man skal stole på Google. Her er det før omtalte søgeord mommy porn:

Det lader således ikke til, at bølgen af erotisk litteratur til kvinder er på vej tilbage. Til gengæld er den specifikke titel Fifty Shades of Grey ikke nær så søgt, som den tidligere har været. Den meget potente graf steg og steg indtil juli 2012, hvorefter det er gået ned ad bakke, dog med en lille rejsning igen omkring september 2013 (her blev navnene til en evt. filmatisering angiveligt offentliggjort):

Google Trends er et simpelt, men uhyggeligt effektivt buzzword-værktøj. Ud over at indsnævre til et bestemt land eller tidsperiode, så kan man også sammenligne søgeord med hinanden over tid. Det kan give nogle interessante valgkampsagtige grafer:

Men tilbage til ordet buzzword. Hvad har Google Trend at sige om udviklingen i dét ord?

Her ser vi et eksempel på, at man nok altid bør tage resultaterne med et gran salt. En hurtig research viser, at det store spike i oktober 2007 sandsynligvis må skyldes, at Adobe på det tidspunkt købte det online skriveprogram “Buzzword” (der ikke længere findes). På trods af big data er det derfor altid værd at huske på det gamle Storm P.-citat: “Statistik er som en gadelygte. Ikke særligt oplysende, men god at støtte sig til.”

Arbejder med e-bøger, lydbøger, apps, streaming, nye forretningsmodeller og al den slags. Finder gammelt guld og genudgiver det digitalt. Jeg har desuden en skummel fortid på Gyldendal og Politiken. Driver i fritiden Klimadebat.dk, hvor jeg prøver at få 1500 rødglødende debattører til ikke at flå hovederne af hinanden. Uddannet i litteraturvidenskab. jbr@lrforlag.dk.