Fagbøger

Lider du af præstationsangst i sengen? Sådan kommer du af med den

hvad alle bør vide om mænd, pik potens og parforhold, jesper bay-hansen, ann-marlene henning, sex, hjælp til sex, bedre sex, præstationsangst, problem med rejsning, viagra, kvinde kend din krop, rejsningsbesvær, lindhardt og ringhof, sexolog, joan ørting, mandebog, bog om mænd, mandekroppen, bange for sex, tidlig udløsning, parterapi

For nogle kan frygten for fiasko i sengen være så stor, at den helt blokerer for lysten til sex. Ifølge bogen Hvad alle bør vide om mænd af Jesper Bay-Hansen og Ann-Marlene Henning er der dog 12 konkrete råd, der kan komme præstationsangsten til livs.

 

Akavet stemning, fumlen, frygt for ikke at få rejsning. Det er bare få eksempler på angstprovokerende tanker, der for nogle mænd kan være nok til at slå dem og deres selvtillid helt ud af kurs.

Men i stedet for at forvente en toppræstation hver gang bør man snarere unde sig selv en seksuel kikser en gang imellem.

Det er i hvert fald ét af flere råd, som de to førende danske sexologer Ann-Marlene Henning og Jesper Bay-Hansen giver i deres bog Hvad alle bør vide om mænd – Pik, potens og parforhold. Selvom rådene er møntet på mænd, kan kvinder sagtens se med.

Her får du 12 tips og værktøjer, der hjælper mod seksuel præstationsangst

 

1. Sex er tillært

Sex, også god sex, er noget, vi lærer af erfaringer. Selv Casanova skulle lære at tilfredsstille en kvinde!

2. Accepter seksuelle kiksere.

Alle mænd har oplevet svigtende rejsning på et tidspunkt i deres liv – også selv om det ikke er de historier, der bliver delt i omklædningsrummet. Husk: Du behøver ikke nødvendigvis at have en rejsning for at tilfredsstille hende (eller ham).

3. Øvelse gør mester.

Har du eksempelvis erfaring med, at præstationsangsten kommer, når du kysser, så øv dig i at blive ved med at kysse. På et tidspunkt vil angsten klinge af, og kyssene opleves mere og mere lidenskabelige. Og har du svært ved at holde en rejsning, når du skal rulle kondom på, så køb en pakke kondomer, og øv dig i at bruge dem, når du er alene.

4. Dyrk de positive selverklæringer og profetier

Selverklæringer som: ”Jeg er en dårlig elsker” eller: ”Jeg er ikke værd at have sex med”, nærer præstationsangsten og skaber grobund for seksuelle problemer. Det er derfor vigtigt at have positive selverklæringer, som man tror på, for eksempel: ”Jeg har meget at byde ind med, også seksuelt.”

Det er vigtigt at korrigere eller omformulere negative seksuelle profetier, for eksempel ved at afdramatisere dem: ”Nogle gange er sex en succes, andre gange laver jeg selvmål.” Eller: ”Af og til kommer jeg for hurtigt.” Når du på den måde nuancerer dine udsagn om dig selv, bliver dine selverklæringer mere hensigtsmæssige, og du vil få det bedre med dig selv.

hvad alle bør vide om mænd, pik potens og parforhold, jesper bay-hansen, ann-marlene henning, sex, hjælp til sex, bedre sex, præstationsangst, problem med rejsning, viagra, kvinde kend din krop, rejsningsbesvær, lindhardt og ringhof, sexolog, joan ørting, mandebog, bog om mænd, mandekroppen, bange for sex, tidlig udløsning, parterapi
Alkohol kan være med til at tænde lysten til sex. Det kan dog samtidig svække ens sanser og dermed hæmme ens seksuelle præstationer.

5. Kend normalkroppen

Når du har badet i iskoldt vand, der får dit udstyr til at gemme sig som en snegl i et sneglehus, bliver du så bekymret for, at sneglen aldrig skal vise sig igen? Nej, vel? Husk, din pik også ændrer hårdhed og størrelse under en helt normal og tilfredsstillende erektion uanset temperaturen.

6. Bliv klogere på din krop

Det lyder måske grænseoverskridende, men hvis du vil lære din krop og dens funktioner bedre at kende, kan du lave det, der kaldes en selvundersøgelse. Det vil sige, du rører hele din krop langsomt fra top til tå, inklusive de erogene zoner, og lægger mærke til, hvad der føles rart. Du kan også blive klogere på orgasmen og udløsningen.

Læs også: De 5 største myter om den mandlige seksualitet

7. Træn din indre ro og kropsbevidsthed

Yoga, pilates, meditation og mindfulness er ikke new age-pladder. Faktisk blev yoga opfundet og praktiseret af indiske mænd til renselse af kroppen og forberedelse til meditation. Mennesker kan opnå en fysisk ro og jordforbindelse ved at bevæge hele kroppen og træne vejrtrækningen.

Når man på den måde øger kropsbevidstheden, bliver det nemmere at mærke, hvad der føles rart, og hvad der er forbundet med lidenskab – og det bliver muligt at styre den seksuelle ophidselse og nydelse.

8. Få styr på din vejrtrækning

Når man bliver ramt af præstationsangst, aktiveres kroppens alarmberedskab, og man trækker vejret overfladisk eller holder vejret. Det er ikke hensigtsmæssigt. Vejrtrækningsøvelser kan i det hele taget give en indre ro og få kroppen til at slappe af. Du kan finde indledende øvelser i diverse apps for eksempel Breathing Zone.

hvad alle bør vide om mænd, pik potens og parforhold, jesper bay-hansen, ann-marlene henning, sex, hjælp til sex, bedre sex, præstationsangst, problem med rejsning, viagra, kvinde kend din krop, rejsningsbesvær, lindhardt og ringhof, sexolog, joan ørting, mandebog, bog om mænd, mandekroppen, bange for sex, tidlig udløsning, parterapi
Et øget fokus på motion og fysisk aktivitet kan være med til, at vi tænker klarere og mere nuanceret om os selv – også hvad angår seksuelle præstationer.

9. Dyrk motion

Fysisk aktivitet inden sex kan give en indre ro og en god fornemmelse i kroppen. Alt fra en lang løbetur til en tur i træningscenteret kan bruges. Når vi bruger kroppen, kan det få os til at tænke klarere og mere nuanceret: ”Måske er jeg ikke så dårlig en elsker, som jeg siger til mig selv.” Eller: ”Ja, jeg er – ligesom alle andre mænd – ikke altid den perfekte elsker, men hvad så? De fleste gange har vi jo ganske glimrende sex alligevel.”

10. Giv dig god tid til forspil

En mand, som tænker på præstationer, vil typisk tænke: ”Hvordan kommer jeg hurtigst muligt fra A til B?” Det fjerner ham fra lysten og nydelsen. Det er tværtimod vigtigt at give sig god tid til et forspil, hvor man kæler for hinandens kroppe på pirrende måder. Har man en ny partner, handler det om at finde ud af, hvad der er lækkert og frækt. Et langt, nydelsesfuldt forspil kan sagtens bruges til lystudforskning og samtidig mindske angsten. Lysten kommer, når – eller hvis – den kommer.

11. Nye roller og stillinger

Mange mænd forestiller sig, at de skal være aktive og styrende i sengen. Men sådan behøver det ikke at være. En kvinde (eller passiv fyr) kan sagtens overtage styringen ved at sætte sig oven på en mand, der ligger på ryggen og herefter langsomt begynde at ride ham. For manden kan det være en skøn måde at øve sig i at tage imod, nyde og slippe kontrollen.

I øvrigt tror nogle mænd, at hurtige stillingsskift (hentet fra pornoens verden?) er gode. Men det er snarere slow sex med eller uden langsomme og ”naturlige”, det vil sige organiske, stillingsskift, der skaber nydelse for begge og tager præstationspresset fra mandens skuldre.

12. Vær bevidst om alkohols effekter på godt og ondt

Alkohol er en lystvækker, men sansesvækker. Derfor kan man, hvis man drikker alkohol inden sex, få tændt sin lyst, især fordi alkohol udvisker eller fjerner de seksuelle hæmninger, man har i ædru tilstand. En større lyst overskygger ofte angsten for at præstere.

Men samtidig kan alkohol, især i større mængder, gå ud over rejsningen og dermed trigge præstationsangst, især hvis manden i forvejen har dårlige erfaringer med at have sex i beruset tilstand.


Alle råd og tips er taget fra bogen Hvad alle bør vide om mænd – pik, potens og parforhold.


hvad alle bør vide om mænd, jesper bay-hansen, ann-marlene henning, sex, hjælp til sex, bedre sex, præstationsangst, problem med rejsning, viagra, kvinde kend din krop, rejsningsbesvær, mandebog, bog om mænd, mandekroppen, bange for sex, tidlig udløsning

Du kan købe Hvad alle bør vide om mænd – Pik, potens og parforhold af Ann-Marlene Henning og Jesper Bay-Hansen i din boghandler eller online her

Bogen giver dig svar på mange af de spørgsmål om krop, kærlighed og sex, der kan opstå i løbet af et helt mandeliv – eller i livet med en mand.