Fiktion Amerikanske romaner Indefra Uncategorized

Læseguide: “Sødbitter” af Stephanie Danler

læseguide læseklub Sødbitter

Sødbitter er en sanselig roman om en ung pige, der flytter til storbyen og får et job på en eksklusiv restaurant. Bogen tager dig med på en smagsrejse i takt med at hovedpersonen lærer mere og mere om smage, vin og mad. Bogen giver også et indblik i det vilde liv, der starter efter restaurantens lukketid …

Sødbitter er en perfekt bog til sommerlæsningen – og også til din læseklub. Den er medrivende, spændende og befolket med kontrastfyldte karakterer og en tynd linje mellem rigtigt og forkert. Der er meget at diskutere undervejs, og her i blogindlægget får du en læseguide, der kan starte snakken i din læseklub.

God fornøjelse!

>> Vil du gerne have yderligere inspiration til din læseklub? Find flere læseguides her, og download vores app til læseklubber her.


Læseguide

(OBS: Læs ikke spørgsmålene før du har læst bogen. Vi vil så nødigt spoile historien for jer.)

  1. Titlen kommer til udtryk i et citat af Sapfo som intro til romanen: “Endnu engang får Eros, den lemmeløsnende, mig til at skælve, sødbitter, det uimodståelige væsen”. Hvordan passer det ind i Tess’ historie?
  2. Gennem hele romanen leger Tess med idéen om, at hun er en “enoghalvtreds-procenter”, hvis optimistiske varme, intelligens, arbejdsmoral, empati, selvbevidsthed og integritet har gjort hende unikt kvalificeret til at arbejde på restauranten. Hvordan passer dette koncept ind i udviklingen af hendes selvforståelse, og hendes kollegaers? Viser det sig at være en god ting?
  3. Simone er tilbøjelig til at komme med filosofiske belæringer overfor Tess. (Appetit “kan ikke kureres. Den er et vilkår, og som de fleste vilkår har den moralske konsekvenser.” [s. 62]. “Dine sanser tager aldrig fejl – det er dine fortolkninger, der kan være forkerte.” [s. 93]) Hvad fortæller disse udtalelser os om Simone som person? Og hvad lærer vi om Tess?
  4. “At dele hemmeligheder med hinanden er en ceremoniel handling, der markerer et vist slægtskab. Du har endnu ingen hemmeligheder, så du ved ikke, hvad det er, du ikke ved” (s. 105) Hvilke hemmeligheder får Tess? Hjælper de hende, eller sårer de hende?
  5. Konceptet “terroir” fremkommer flere gange i romanen. På side 152 spørger Tess, om mon mennesker kan have det. Hvilke karakterer tænker du har terroir? Kan en bog have det?
  6. På hvilket tidspunkt i bogen går det op for læseren, at Tess har udviklet et problem med stoffer og alkohol? Hvornår går det op for Tess selv?
  7. Simone og Jake har begge stor indflydelse på Tess. Hvis indflydelse viser sig at være mest gavnlig og hvis er mest ødelæggende? Hvad ønsker hun at få fra hver af dem? Hvad får hun?
  8. Mange af Tess’ kollegaer tildeler hende kælenavne efter deres egen opfindelse – “nye pige”, “Skipper”, “Fluffer”, “lille ven”. Læseren lærer ikke engang hendes rigtige navn at kende før side 243. Hvad har disse kælenavne til fælles? Udviser de tegn på hengivenhed eller nedladenhed?
  9. Hvilken rolle spiller Howard i Tess’ udvikling fra pige til en voksen kvinde? Hvad ser han i hende, som hun endnu ikke har set i sig selv?
  10. Tess og Simone kom begge til New York, da de var 22 år gamle. Hvordan kan deres veje sammenlignes, og hvordan adskiller de sig fra hinanden?
  11. Tess og Jake voksede begge op uden en mor. Simone bliver en moderskikkelse for dem. Hvem får mest ud af forholdet: Tess, Jake eller Simone?
  12. Hvorfor påvirker Samanthas tilstedeværelse på restauranten Simone så meget?
  13. Hvorfor påvirker det Tess så meget at opdage Simones nøgle-tatovering?
  14. Da Tess eksaminerer de fotografier der hænger på Jakes væg, tænker hun “Måden, han undveg at tale specifikt om fotografierne på, mindede mig om noget, Simone engang havde sagt, da hun underviste mig: Du skal undgå at udvikle idéer om tingene, gå i stedet direkte efter selve tingene. Jeg forstod stadig ikke meningen med de fire fotografier, forstod ikke det hvorfor, de indeholdt.” (s. 322). Hvad betyder denne passage? Hvad er det, hun gerne vil vide?
  15. Hvorfor føler Tess sig så forrådt, da hun første gang hører om Jake og Simones planer om at tage et sabbatår? Hvordan påvirker timingen med at restauranten lukker hendes svar?
  16. I løbet af romanen begynder Tess at studere vin – men efter hun deler sit synspunkt på Beaujolais, siger Mrs. Neely, “Hvad er der galt med dig, pigebarn? Der er da ingen roser i den fandens vin. Vin er vin, og den gør dig afslappet og får dig til at danse. Andet er det ikke. I unge mennesker får det til at lyde, som om alting er et spørgsmål om liv og død.” (s. 368). Hvad gør denne samtale ved Tess? Hvad er det Mrs. Neely repræsenterer?
  17. Da Sasha fortæller Tess sandheden om Jake og Simones forhold, hvorfor bliver hun overrasket?
  18. Hvorfor har Tess sex med Howard?
  19. Gentagne gange gennem romanen, afbryder forfatteren Tess’ historie med en samling af overhørte brudstykker af samtale. Hvilket formål har disse poetiske indskud? Hvad repræsenterer det sidste?

Sødbitter af Stephanie Danler

læseguide Sødbitter læseklub

>> Få en gratis læseprøve her.

>> Køb bogen som ebog eller lydbog her.