Fagbøger

Kom godt i gang med mikrolæring!

Kom godt i gang med mikrolæring!

Af Julie Ekner Koch

Digital læring behøver ikke være store dyre e-learning projekter med en udviklingstid på tre til seks måneder. Mikrolæring på mobilen vinder mere og mere frem, og det gode er, at du kan lave det selv. Samtidig er det nemt at lave opfølgning, når der sker ændringer i feltet.

Kender du Tasty-videoerne på Facebook? Man ser et bord, en skål og nogle hænder oppefra, og i løbet af et minut har man fået vist opskriften på en lækker ret. Det er en god inspiration for mikrolæring, da formatet også rummer en udfordring:

  • Hvor konkret kan du vise dit emne?
  • Kan dit emne visualiseres?
  • Hvor kort kan det gøres?

Når eksperter formidler, bliver emnet tit komplekst og teoretisk, men i dagens medielandskab gælder det om at trænge igennem larmen med konkrete, visuelle kommunikationsprodukter. Her kan mikrolæring være en god metode til at fastholde de lærendes opmærksomhed på et bestemt emne.

Hvordan kommer du selv i gang med mikrolæring?

Du kan nemt optage en video på din smartphone og distribuere den via mail, intranet eller sociale medier.

Hemmeligheden ligger i at have et klart koncept for videoen, så det ikke bare bliver en rodet hjemmevideo.

Læringsvideoer

Her er et par ideer til korte læringsvideoer:

  • Tasty-video filmet oppefra. Dette kan du gøre hvis dit emne er en meget konkret og visuel proces. Det kan fx være du viser, hvordan man skiller noget udstyr ad og sætter det sammen igen.
  • Håndholdt mens du går. Hvis du skal forklare noget mere konceptuelt, men gerne vil væk fra ’talking head’-videoen, så kan det være du skal sætte smartphonen på en selfie-stang og forklare mens du går. Det giver et mere dynamisk udtryk, og du kan også vise ting eller personer undervejs, fx hvis du går gennem arbejdspladsen.

Podcast

Der er mange andre måder at lave mikrolæring på. En af dem er podcast. Her er det også nemt at gøre det selv på din smartphone. Du optager bare en lydfil på mobilen og sender den ud via mail, intranet eller sociale medier. Barrieren ligger nok i at optage og høre sin egen stemme, men her er et godt råd at få en kollega til at interviewe dig i stedet – fx kan kollegaen stille dig et spørgsmål, som får dig til at svare på en entusiastisk måde (men hvor kollegaens eget spørgsmål ikke optages). På den måde virker podcasten som en lille peptalk eller lynforedrag.

Infografik

En tredje måde at lave mikrolæring på, er ved at lave en infografik. Fordelen er, at du kan formidle en stor mængde information visuelt i ét overbliksbillede. Denne form for mikrolæring egner sig især godt til indhold, der rummer en stor datamængde. Det kan være indenfor sundhedssektoren, hvor man gerne vil give overblik over udbredelsen af forskellige sygdomme. Rent pædagogisk egner infografikker sig også godt som forberedelse til et længere kursus. Infografikken kan give målgruppen overblik over emnet, inden de kommer på kurset, og dermed får de større udbytte af selve kurset. Hvis ikke du har en designer siddende ved siden af dig, så findes der et gratis program, som gør det nemt for almindelige brugere at taste data ind og få lavet en infografik:

https://www.canva.com/create/infographics/

Der er mange muligheder for at skabe god mikrolæring selv, hvad enten du er mest til video, lyd eller infografik. Jeg håber du har fået inspiration til at kaste dig ud i de mange muligheder – og får held med at ramme målgruppen med korte læringsbidder!

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan skabe succesfuld digital læring, så giver jeg konkrete anvisninger i min bog om digital læring:

Kom godt i gang med mikrolæring!