Aktuelt Romaner

“Jeg fik som ung rastløshedens virus.” Leif Davidsen om research og rejselyst

noveller, novellesamling, LEIF DAVIDSEN, TAG IKKE IMOD EN PØLSE I MOSKVA

Leif Davidsens nye bog Tag ikke imod en pølse i Moskva byder på 10 skæbnefortællinger, der udspiller sig i alle afkroge af verden.

 

Men hvor finder Leif Davidsen inspiration til sine historier? Hvordan opstår fortællingerne og karaktererne – og har han selv besøgt alle de steder i verden, han lader sine personer bevæge sig rundt i?

Læs med her, hvor Leif Davidsen fortæller om sin arbejds- og research-proces – og hvad det betyder at være ramt af ‘rastløshedens virus’.


I din seneste novellesamling, Tag ikke imod en pølse i Moskva tager du dine læsere med på rejser til det meste af verden. Har du selv været de steder, novellerne foregår?

”Ja. Det har jeg. Jeg kan ikke skrive om steder, jeg ikke selv har opsøgt og udforsket.

Jeg rejser på to måder: for at få ideer, da mine bøger ofte involverer, at mine personer flytter sig fra Danmark.  Og specifikt for at få et klart blik for, hvordan mine karakterer skal agere på et givent sted.

Når jeg skriver romaner, handler det meget om at se stederne og miljøerne med mine fiktive personers øjne.  Så det for eksempel ikke er mig, der ser Moskva, men den person som oplever den russiske hovedstad. Hvad ser han eller hun?”

Leif Davidsen, Tag ikke imod en pølse i Moskva
Leif Davidsen på research-tur i Moskva. Foto: Ulla Høy Davidsen

Er dine karakterer inspireret af virkelige mennesker eller episoder, du har overværet? Eller hvordan opstår historierne?

”Noveller opstår for mig ved at høre en replik på en café; tænke over, hvordan i alverden det går for sig, at der ikke hele tiden opstår trafikulykker i vietnamesiske rundkørsler eller at forestille sig mennesker – ofte danskere – i en situation et sted.

Motorvejsrundkørsel, Vietnam. Foto: Ulla Høy Davidsen

Det er ikke noveller, der som sådan er inspireret af virkelige mennesker, men ofte af virkelige historier, som jeg samler op og noterer i min notesbog. I den står mange ideer, mange skitser til et menneske, replikker, scener, miljøer, farver, mad og landskaber. Det kan år senere blive til en historie.”

Og ved du straks, at det er en novelle, du skal skrive – eller udvikler nogle af historierne sig til romaner?

“Jeg holder meget af novellen; at skrive den og at læse den. Det er en god måde at skildre mennesker på. Jeg samler på steder, ideer og miljøer, der kan blive til historier. Det kan være noveller med et menneske i centrum, eller noveller med et krimiplot. Det handler om at skildre mennesker i en situation, der er afgørende for dem.

Novellens styrke er dens præcision og dermed min mulighed for at fortælle historier om mennesker i vor tid, som jo er en tid, hvor mennesker rejser i et enormt stort antal.

Jeg har aldrig oplevet, at en novelle har udviklet sig direkte til en roman. At skrive romaner er en anden proces for mig.”

I forordet til novellesamlingen, 10 minutter i vor tid fortæller du om to novellesamlinger, som havde stor betydning for dig i din ungdom. Den ene af dem var Klaus Rifbjergs Rejsende – og du skriver om den:

”Jeg var ung og rastløs og drømte om at blive forfatter og evig globetrotter. Min udlængsel var så stor, at jeg ikke tænkte på meget andet. Jeg opfattede ikke det at rejse som at være på vej til et mål. Selve rejsen var målet.”

Læs mere og køb novellerne 10 minutter i vor tid her

Novellerne i Tag ikke imod en pølse i Moskva foregår netop over hele verden. Har du stadig rejsefeber?

”Ikke helt så desperat. Man bliver ældre og mere rolig og måske fornuftig og tålmodig, men jeg elsker stadig at rejse, det er i den grad en stor del af det råstof, jeg skriver på.

Jeg vil helst rejse med min kone, som jeg har gjort i rigtig mange år, og det har da også udmøntet sig i to rejsebøger, dele af en lang række romaner og mange noveller.

Det er også godt at være i Danmark, men jeg må væk med mellemrum, Danmark bliver nemt for provinsielt. På mange måder tror vi, at vi er verdens navle, og vi er utroligt nationalistiske.

Jeg har svært ved at forstå, at man eksempelvis fra politisk hold kræver, at DR skal spille 48 procent dansk musik. Hvorfor det? Hvorfor skal de ikke bare spille god musik, hvor den end kommer fra? Og hvorfor lige 48 procent, og hvorfor skal de overhovedet blande sig i det? Er dansk en særlig kvalitet?  Det har jeg svært ved at se, og så er det godt at komme væk, selv om nu om dage med internet er man aldrig helt væk længere.

Men du har ret.

“Jeg fik som ung det, som forfatteren John Steinbeck kaldte for rastløshedens virus. Jeg har den langt mere under kontrol, end da jeg var meget ung, men jeg ville blive ked af, hvis jeg ikke længere kunne rejse ud i vores store, rige og dramatiske verden.”

Leif Davidsen, Tag ikke imod en pølse i Moskva
Leif Davidsen i Italien 2018 – under research til sin kommende roman. Foto: Ulla Høy Davidsen

Meget apropos de rejselystne noveller: så befinder du dig faktisk lige nu i Italien. Hvad laver du der?

”Som så ofte før er min kone Ulla og jeg på research. Denne gang handler det om, at jeg så småt har en roman i gang, der tager udgangspunkt i den aktuelle konfrontation mellem Rusland og Vesten.

Her spiller Italien en særlig rolle. Putin og Berlusconi er jo gode venner. Jeg ved selvfølgelig ikke på nuværende tidspunkt, hvad romanen skal handle om – det ved jeg aldrig – så jeg er som en filminstruktør, der scouter locations.

Leif Davidsen, Djævelen i hullet, Tag ikke imod en pølse i MoskvaSom jeg sagde i begyndelsen, så må jeg opleve de steder, jeg vil skrive om. I den forstand er jeg en meget fysisk forfatter, miljø betyder rigtig meget for mig og er i den grad med til at forme mine bøger.

Når jeg begynder på en roman, har jeg kun tågede forestillinger om, hvad den skal handle om, men som så ofte før er denne inspireret af aktuelle begivenheder som giftangrebet med novichok og hele den usikre situation, der hersker i verden med krig i Ukraine, Brexit, Trump i USA og Putin i Moskva.

Jeg troede, at jeg denne gang  ville skrive en historisk roman, men som så ofte før har verdens tumultariske tilstand sat mig i gang.

Jeg ved altså endnu ikke, hvad der skal ske, men jeg regner dog med, at Laila fra min roman Djævelen i hullet kommer til at spille en væsentlig rolle. Mere kan og vil jeg ikke sige. Andet end at Laila og hendes russiske halvbror sandsynligvis kommer til Italien.”

Leif Davidsen, Tag ikke imod en pølse i Moskva
Leif Davidsen på Påskeøen – et af de steder man kan rejse med til i novellesamlingen Tag ikke imod en pølse i Moskva.
Foto: Ulla Høy Davidsen

Leif Davidsen, Tag ikke imod en pølse i Moskva, Noveller, Novellesamling

I Tag ikke imod en pølse i Moskva kan du tage med på rejser fra Moskva til Tokyo, fra Påskeøen til Sydspanien, fra Vietnam til USA, fra Hawaii til Paris og Danmark.

Læs mere og køb Tag ikke imod en pølse i Moskva her

 

I ti fortættede noveller introducerer Leif Davidsen en række mennesker rundt om i verden, som befinder sig et afgørende sted i deres liv: en falleret forretningsmand, en forgældet spillefugl, en ufrivillig sexturist, en forblændet elsker, der vil gøre alt for sin nye kærlighed – og en aldrende kunstner, der har mistet sin inspiration.

Tvivl, retningsløshed, hævntørst, desperation og ikke mindst lidenskab og kærlighed folder sig ud over siderne, hvor verden fra øst til vest samtidig kommer til live igennem Davidsens pen.