Fagbøger Mad og drikke Madværkstedet Sundhed og livsstil

Jamie Oliver afslører vejen til sund mad gennem Superfood til hele familien

Jamie, Oliver, Jamie Oliver, Superfood, Superfood for hele familien, Børn i køkkenet, sund mad, lækker mad, nærende mad, slankende mad, Jamie Oliver bog, Jamie Oliver Superfood

Jamie Oliver og hans bog Superfood for hele familien kan ændre dine madvaner og hjælpe dig og din familie til et sundere liv med super lækker, slankende og nærende mad. Jamie Oliver giver også tips til, hvordan du får børnene med i køkkenet.

 

Jamie Oliver er ophavsmand til begrebet Superfood – smagfuld, kalorielet og nærende mad på tværs af mange forskellige råvare og med vegetariske alternativer.

Jamie Oliver og hans Superfood-filosofi

Det hele handler om balance og den sunde fordeling på tallerkenen. Du behøver ikke gøre det perfekt, hver eneste dag – hvis bare du forsøger at gøre det rigtigt som helhed i løbet af en uge.

Hvis du spiser kød og fisk, bør du få fisk to gange i løbet af ugen og vælge fed fisk den ene gang (det er fx laks, ørred eller makrel). Resten af ugens dage skal du skifte mellem at spise lækre vegetarretter, lidt fjerkræ og en smule rødt kød til hovedmåltiderne. En ren vegetarkost kan også være supersund ifølge Jamie Oliver.

Du kan følge Jamie Oliver og hans filosofi for superfood på tallerkenen sådan her (fra bogen Superfood for hele familien):

Jamie, Oliver, Jamie Oliver, Superfood, Superfood for hele familien, Børn i køkkenet, sund mad, lækker mad, nærende mad, slankende mad, Jamie Oliver bog, Jamie Oliver Superfood

Herunder får du en række tips fra Jamie Oliver og hans superfood-filosofi:

Jamie Oliver og fem af hans superfood-tips:

Spis morgenmad
Det er afgørende vigtigt at begynde dagen med en sund morgenmad. Ikke nok med at den gør dig mæt og dermed ikke så nem at lokke med usunde mellemmåltider fulde af fedt og sukker, den giver også kroppen et ordentligt skud mikronæringsstoffer.

Vælg de rigtige kulhydrater
Stivelsesholdige kulhydrater er fantastiske – de gør os i godt humør, mætte og energiske og bidrager med en stor del af den energi, der skal til at bevæge kroppen og få organerne til at fungere. Vælg fiberrige fuldkornsformer, når det er muligt, for de er længere om at blive nedbrudt og giver dermed en bedre mæthedsfornemmelse. Energiniveauet bliver også mere jævnt i stedet for at køre op og ned.

Drop fedtforskrækkelsen
Indtaget af fedt skal selvfølgelig begrænses, men en sund kost indeholder sunde fedtstoffer. Vælg umættet fedt, hver gang det er muligt. Det er fx olivenolie og andre vegetabilske olier, nødder, frø, avocado og de omega-3-rige fede fisk. Det sunde fedt bidrager med energi og lagring af energi, isolering og beskyttelse af vores indre organer, essentielle fedtsyrer, fedtopløselige vitaminer og andre mikronæringsstoffer.

Jamie, Oliver, Jamie Oliver, Superfood, Superfood for hele familien, Børn i køkkenet, sund mad, lækker mad, nærende mad, slankende mad, Jamie Oliver bog, Jamie Oliver Superfood

Begræns indtaget af proteiner:
Proteiner er en vigtig del af din kost, men som alt andet skal de indtages med måde. Tænk på proteiner som kroppens byggeklodser – de bruges til alt det livsnødvendige arbejde med at vokse, reparere, sanse, nedbryde og optage kemiske forbindelser, bekæmpe sygdomme og infektioner. Den rette mængde til kvinder i alderen 19-50 år er 45g om dagen, til mænd i samme aldersgruppe 55g. Børn på 7-10 år skal have 28g, og børn på 4-6 år 20g.

Husk at spise frugt og grønt:
Et godt og sundt liv betyder en kost med masser af grønt og frugt. Spis i alle regnbuens farver og efter årstiden – det handler alt sammen om variation. Vi bør sigte efter at få mindst fem portioner grønt og frugt (frisk, frossen eller fra glas og dåse) hver dag og gerne flere – en portion vejer 80 g. En af portionerne må gerne være 30 g tørret frugt eller 80 g bønner eller andre bælgfrugter.

Du kan se mange flere tips fra Jamie Oliver i hans bog Superfood til hele familien

SE OGSÅ LÆSEPRØVEN HER

Jamie, Oliver, Jamie Oliver, Superfood, Superfood for hele familien, Børn i køkkenet, sund mad, lækker mad, nærende mad, slankende mad, Jamie Oliver bog, Jamie Oliver Superfood

Sådan får du børnene på banen i køkkenet

Ifølge Jamie Oliver er dét at lave mad noget af det vigtigste, man kan lære et barn. Det er lige så vigtigt som at kunne læse og skrive. Så tidligt som muligt, skal man sørge for, at ens barn bliver glad for mad, at han eller hun ved, hvor den kommer fra, og hvordan den tilberedes – et barn, der er hjemmevant i køkkenet, bliver både sundere og gladere i det lange løb.

Man skal sørge for at inddrage børnene mens de er små, så er de nemlig stadig nemme at imponere med selv simple retter. Sørg for, at de prøver så mange forskellige slags mad som muligt – jo mere erfaring og viden de får, jo mere sikre vil de føle sig i køkkenet og omkring spisebordet. Og det vil gøre dem nysgerrige og villige til at prøve nyt.

Jamie, Oliver, Jamie Oliver, Superfood, Superfood for hele familien, Børn i køkkenet, sund mad, lækker mad, nærende mad, slankende mad, Jamie Oliver bog, Jamie Oliver Superfood

Sæt tid af

Vi har alle sammen travlt, så det er vigtigt at sætte tid af til at gå i køkkenet med børnene – gør det relativt nemt i løbet af ugen og brug mere tid i weekenderne.

Det kan være en god ide at tilberede store portioner af en ret: Børnene vil elske, at de har bidraget til flere måltider i løbet af den følgende uge (det er faktisk et særlig godt trick, hvis du har kræsne børn. Få dem til at hjælpe med at blende en smoothie, eller koge grød til morgenbordet – det er en hurtig og effektiv måde at involvere dem i enkle opgaver.

Jamie, Oliver, Jamie Oliver, Superfood, Superfood for hele familien, Børn i køkkenet, sund mad, lækker mad, nærende mad, slankende mad, Jamie Oliver bog, Jamie Oliver Superfood

Du kan finde mange flere tips, tricks, fakta og inspiration i Superfood til hele familien af Jamie Oliver.