Fagbøger

Er du på den rette vej? Halvårligt karrieretjek og planlægning

For selvstændige, freelancere, projektmagere, undervisere, kunstnere, kreative og iværksættere… Og dig, som ønsker at blive det! 

Det er midt i sommerferien og med andre ord det perfekte tidspunkt, til at lægge strategien for det næste halve eller hele år: Planlægning af arbejdsopgaver, fundraising, budget, booking af kurser og foredrag, personlige projekter som fx bogskrivning osv.

Udover de “normale” planlægningsopgaver, så kan jeg også anbefale, at du halvårligt holder øje med, om du beskæftiger dig med præcist dét, som du brænder for. Er du på den rette vej i forhold til, hvor du ønsker at bevæge dig hen professionelt og personligt?

Her er en liste over spørgsmål, som jeg stille mig selv i de (næsten) lune sommeraftener lige nu:

  1. Hvad er min primære forretningsmodel?
    Hvilke ydelser er mine primære og skaffer mig dermed det økonomiske fundament, som gør, at min forretning løber rundt?
    Er det samtidigt de ydelser, som jeg brænder mest for? Det er jo er dem, jeg skal bruge mest tid på dagligt og fremover. Derfor skal de være sjove, spændende, udfordrende og udviklende. De kriterier kan ikke adskilles fra det økonomiske aspekt i min verden.
    .
  2. Hvad er mine sekundære ydelser?
    Hvilke ydelser tilbyder jeg, som giver mig en ekstra månedlig indtægt, og dermed ekstra krymmel på kransekagen? Det er ikke indtægter, som jeg skal leve af, men mere sideindtægter og opgaver, som jeg også brænder for. Jeg beskæftiger mig bare mere med dem på projektbasis eller kun 1-2 gange ugentligt.
    .
  3. Privatliv og forretning
    Set i forhold til mit privatliv, og evt. andre personlige omstændigheder, hvordan matcher pt. 1 og 2 så? Kan det fungere? Er der tid nok? Løber regnskabet rundt? Hvordan kan det tidmæssigt planlægges bedst muligt? Her er tale om ret detaljeret planlægning, da jeg fx har et lille barn. Kan jeg derfor uddelegere nogen opgaver? Er der noget, der skal væres fra evt. i en periode?
    .
  4. Får jeg levet mig selv ud personligt og kreativt?
    Dvs. sørger jeg for at få skabt personlige projekter? Jeg skal huske ikke udelukkende at lægge al min tid og energi i at arbejde for andre, for så brænder jeg ud. Jeg har brug for at have et personligt projekt som fx bogskrivning eller et musikprojekt kørende på sidelinien med mit “almindelige” arbejde. På den måde får jeg udtrykt mig selv kreativt, og så er det samtidig også en vigtig del af min forretning at udtrykke min viden og mine kompetencer gennem egne udgivelser og projekter.
    .
  5. Er jeg overordnet på den rette vej?
    Jeg har et 5-årigt billede af, hvilken retning jeg gerne vil i. Jeg er ikke så fokuseret på at kalde det en karrierestrategi, for karriere interesserer mig ikke så meget. Det er mere en personlig strategi om at beskæftige mig med dét, som jeg brænder for og at udtrykke mig selv kreativt. For så ved jeg, at jeg glæder mig til at arbejde hver eneste dag.
    .
  6. Markedsføring og branding
    Hvordan skal jeg markedsføre mig og kommunikere generelt? Her tænker jeg særligt online. Matcher min egen forestilling om mit brand den opfattelse, som andre har af mig og mit profesionelle virke?
    .
  7. Helt konkret
    Jeg tegner en visuel oversigt over min forretningstrategi i Keynote (og holder den op på, hvad der stod for et halvt år siden).
    Jeg skriver alt vigtigt ind i en kalender for det næste halve år.
    Jeg opdaterer mine hjemmesider.
    .

Og hvad gør man så, hvis man nu finder ud af, at man ikke er på den rette vej. Eller at det man beskæftiger sig med slet ikke er det, man brænder for? Man tager det roligt! Lad være med at lave hurtige, drastiske ændringer, men prøv at identificere hvad det er, du virkelig ønsker at bruge din tid på. Prøv at identificere hvad der skal til, for at du føler, at du lever dig selv bedre ud. Det er ikke sikkert, at det behøver være 24/7. Måske kan det gå hånd-i-hånd med det, du allerede beskæftiger dig med. Og hvis du virkelig ønsker at lave noget helt andet end det, du allerede gør, så læg en slagplan og lav ændringerne i små skridt. Fx kan du have selvstændigt bi-erhverv i en periode, mens du kører din virksomhed op, i stedet for at sige dit job op fra dag til dag og for at blive 100% selvstændig. Jeg tror på, at lave små, løbende ændringer, så det hænger sammen med de personlige omstændigheder, vi er i hver især.

Jeg har skrevet meget mere omkring dette blogindlægs emner: Om at finde ud af, hvad du virkelig brænder for og kunne sætte ord på det i forhold til dit personlige brand i min bog “Original – personlig branding og synlighed”. Bogen udfordrer og afklarer dig omkring den vej du er på, og den vej du ønsker at være på.

Bogen fik 6 stjerne i Berlingske Business og er anbefalet som god sommerferielæsning.

Køb bogen her i min webshop →

Maiken Ingvordsen
www.maiken.dk

original-bog-maiken-ingvordsen-6-stjerner1432071517

Digital strateg hos Lindhardt og Ringhof. Ejer af brandingbureaet So What Copenhagen. Forfatter til bøgerne "Tænk stort - og slip din indre iværksætter fri" (Lindhardt og Ringhof), "Original - personlig branding og synlighed" (6 stjerner Berlingske Business), "Music Cookbook" og "Fundraising til kreative projekter" (5 stjerner Berlingske Business). Maiken er uddannet jazzpianist, komponist og musikpædagog fra Rytmisk Musikkonservatorium og bl.a. kendt for sit samarbejde med Johannes Møllehave og Chris Minh Doky.