L&R på Folkemødet

I sin seneste leder i Bogmarkedet stiller bladets redaktør Bjarke Larsen følgende spørgsmål til bogbranchen:

”Hvor var forfatterne? Det nedslående svar er, at de stort set ikke var til stede. I hvert fald ikke som deltagere i de 2.724 events, der ifølge Folkemødets officielle kalender blev afviklet i løbet af de fire dage på Bornholm. Er det ikke en oplagt opgave for en række forlag at sørge for, at ’deres’ forfattere bliver eksponerede som aktive deltagere i det store, flotte arrangement, som Folkemødet er”

Til det kan Lindhardt og Ringhof blot svare: Jamen, vi var der skam! For første gang deltog Egmont med et telt ved Røgeriet i Allinge, og her var to af forlagets forfattere på scenen fredag formiddag.

Er den kunstneriske frihed under pres, og hvor går grænsen?

Det emne diskuterede forfatter og skuespiller Hassan Preisler og kunstneren og forfatteren Nadia Plesner. Nadia Plesner er aktuel med bogen ”Simple Living”, hvor hun fortæller historien om, hvordan hun har kæmpet for sin kunstneriske ytringsfrihed. En tegning af en underernæret afrikansk dreng med en design-taske bragte hende i konflikt med modehuset Louis Vuitton, og hun blev idømt bøder på over 2,5 mio. kr.
”Da jeg havde modtaget dommen, blev jeg sindssygt vred og provokeret. Hvis jeg stoppede, ville de bruge deres indflydelse til at sørge for, at jeg kom frem i kunstverdenen. Hvis ikke, ville de sørge, for at jeg aldrig blev til noget,” fortalte hun.

Nadia Plesner valgte at tage kampen op, hun blev frikendt og fik eftergivet bøderne, og hele kampen fortæller hun om i sin bog. Og hun fortryder ikke, at hun gik til kanten: ”Inden for de rammer jeg selv havde skabt, synes jeg, at jeg gik ret langt. I princippet kunne jeg have lavet en anden tegning, der fortalte den samme historie. Men det var sådan tegningen blev. Der er altid nogen nye at tage hensyn til.”

Hassan Preisler har også udfordret ytringsfriheden – både som forfatter til ”Brun mands byrde” og som initiativtager til ”Perker Cabaret”. En forestilling der gjorde, at han modtog dødstrusler: ”Selvfølgelig blev jeg bange. Men det har en langt større konsekvens for vores kultur og kunst, at vi tilpasser os så meget i kunsten. Det gør os tandløse, hvis vi er bange for at stritte for meget. Så er det selvcensur”, sagde Hassan Preisler.
Både Nadia og Hassan deltog også i andre debatter rundt om på andre scener. Og forlaget samarbejder med Egmont om at få flere synlige forfattere på Folkemødet 2016.


 

Kommunikationsforum har i øvrigt netop kåret Egmonts fest fredag aften som årets bedste VIP-fest på Folkemødet 2015:folkemoedeSe hele reportagen fra K-forum her.