Aktuelt Børnebøger Carlsen

Det er for børn: Højtlæsning på YouTube

carlsen kids youtube højtlæsning for børn

Forlaget Carlsen har lanceret en YouTube-kanal til de 3-6-årige. Carlsen Kids lægger hver uge frem til jul nye videoer med højtlæsning på kanalen – i alt mere end 60 ny-producerede videoer, hvor læsehesten Loui sammen med Sebastian Klein, Morten Remar, Christine Schou, Sille Grønberg og Carlsens egen Pixitrold læser historier.

 

Målet med Forlaget Carlsens højtlæsningsvideoer er at inspirere til mere læsning i børnefamilierne. Forskning viser nemlig, at højtlæsning er en væsentlig faktor i børns sproglige og kognitive udvikling. Derfor er det vigtigt, at børn tidligt får adgang til gode oplevelser med bøger.

“Stort set alle danske 3-6-årige børn har i dag en tablet i hjemmet. Og hver tredje af dem er på YouTube dagligt,” forklarer Carlsens forlagschef, Christian Bach: “Som forlag og bogelskere er det vigtigt for os, at børnene også støder på bøger i det digitale rum. Vi vil gerne inspirere til mere læsning i børnefamilierne.”

højtlæsning for børn på youtube
De 3-6-årige børn bruger halvanden time om dagen foran skærmen. Derfor er det vigtigt, at de også møder bøger i det digitale rum. Kilde: DR Medieforskning

Carlsen er det første danske forlag, der laver en seriøs højtlæsningskanal for børn på YouTube. Flere store amerikanske forlag har allerede lignende kanaler fx Penguin Random House med “Brightly Storytime”.


Læser I højt hver dag?

Hvis I gerne vil igang med højtlæsning, så start med at prioritere tid til 15-30 minutters godnathistorie hver aften. Det behøver ikke være ren højtlæsning – faktisk viser forskningen, at det er vigtigt for børnene at tale før, under og efter læsningen. Se gode tips og tricks i artikler om dialogisk læsning og i Lotte Sallings fine børnebøger.

I kan også kigge nærmere på listerne med inspiration til gode bøger for børn 3-6 år:

-> inspiration til gode højtlæsningsbøger for de 3-6-årige 

-> inspiration til gode bøger om skolestart


Højtlæsning på YouTube er et pilotforsøg

I første omgang er Carlsen Kids et forsøg og indholdet stilles gratis til rådighed af forlag, forfattere og illustratorer. Formatet er roligt og opleves som en almindelig højtlæsningssituation, hvor der fortælles og bladres gennem historien.

 

“Vi vil gøre os erfaringer med det medie, som børnene selv betragter som et af de mest væsentlige i dag. Det er klart, at vi på sigt skal sikre indtægter til både forfattere, illustratorer og forlag. Kvalitetsindhold er ikke gratis at producere, men i bogbranchen må vi som i andre brancher forholde os til, at medieforbruget ændrer sig voldsomt disse år – og at det er nødvendigt at eksperimentere med nye platforme og forretningsmodeller. Vi kan ikke bare ’melde os ud’ – og med Carlsen Kids melder vi os ind i stedet,” siger Christian Bach.

I andre markeder, bl.a. USA, har YouTube længe haft åbent for andre versioner af mediet, bl.a. YouTube Red, der tilbyder betalingskanaler, originale serier, musikstreaming og reklamefrit indhold. Det samme gælder YouTube Kids, som er en app med børnevenligt indhold. Forlaget Carlsen vil med de tidlige forsøg med egen-produceret kvalitetsindhold på YouTube være godt rustet til at udnytte de fremtidige muligheder og nye forretningsmodeller. Som eksempel har forlagets Pixitrold i dag mere end 600.000 månedlige visninger på kanalen med Pixitrolden og Guitar-Krelle.