Indefra

Derfor er Instagram oplagt for dig som forfatter – og andre kreative

Jeg elsker Instagram! Faktisk, så købte jeg min første iPhone udelukkende fordi, jeg forelskede mig i Instagrams forløber, Hipstamatic, en photoapp med smukke vintage-filtre.

Instagram er et gratis billedbaseret socialt medie, en fotodelingsplatform, forholdsvist til mobilen. Instagram har eksisteret siden oktober 2010 og har pt. over 130 millioner brugere (kilde: TV2 Nyhederne). I 2012 blev Instagram købt af Facebook for én milliard dollars. Så tror man vist på det!

Instagram er meget mere end en kamerafunktion

Du tager et billede med din smartphone, vælger et farvefilter (en stemning), leger lidt med fokus og lys. Du skriver måske en lille kommentar til billedet, “tjekker ind” via tjenesten Foursquare (og telefonens GPS), og deler derefter billedet ud på Instagram. Med et par klik er det også ude på Facebook og Twitter.

Instagram er derfor både en fotoapp, en fotodelingstjeneste plus et sociale medie. Du har en profil, følger andre brugere, kommenterer og liker (man “hjerter” på Instagram). Det er nemt, hurtigt og intuitivt.

forfatter-instagram

Din Instagram-webprofil

Når du har en instagramprofil på din telefon, så har du også automatisk en webprofil – se L&R’s online webprofil her – som giver andre mulighed for at se din fotostream i en almindelig browser. Det vil typisk være denne webprofil, du linker til fra din egen hjemmeside (instagram.com/ditbrugernavn). Du skal jo gøre opmærksom på, at du er en IG’er (en InstaGrammer).

Instagramkulturen

Der er selvfølgelig et helt særligt “sprog” på Instagram, lige som der er på Facebook, Twitter, Pinterest osv. Først og fremmest er Instagram et visuelt medie i kraft af billederne. Derudover er der hele #hashtagpoesien. Et hashtag er en slags søgeord, metadata, som hjælper andre med at finde frem til samme søgeord. Det kunne fx være #krimi, #bøger etc. Men når jeg skriver #hashtagpoesi, så er det fordi hashtaggene har udviklet sig til et internt sprog (man bruger det også på Twitter). Fx skriver Michelle Hvid her både en almindelig kommentar til billedet, men samtidig også små hints og beskeder gennem sine hashtags.

[ba-divider style=”solid” color=”#d6d6d6″]

michelle-instagram

[ba-divider style=”solid” color=”#d6d6d6″]

Et andet interessant fænomen er hele Selfie-kulturen, altså dét at tage billeder af sig selv (ses på alle sociale medier). Det er ofte et lidt casualt foto taget i strakt arm eller ind i et spejl. Det har stærke narcisistiske toner, men det må man gerne have på Instagram.

jam1

Hvem bruger Instagram?

Instagrams demografi er klart den yngre generation, men du finder også mange kreative, kunstnere, bloggere, medier, politikere, brands etc. på Instagram. Og så er der selvfølgelig alle de kendte. Selv Barack Omaba http://instagram.com/barackobama

Det særlige ved Instagram

De billedbaserede updates er en anderledes måde at kommunikere på end fx Twitter og Facebook, der er fortrinsvis tekstbaserede. Den hverdagsagtige her-og-nu stil, hverdagens øjeblikke, giver et unikt indblik i et menneskes eller brands hverdag. Jeg følger fx venner og kolleger i Japan og er fascineret af at få lov til at kigge med i deres ret anderledes, og derfor for mig, eksotiske hverdag.

At være tilstede på de sociale medier handler rigtig meget om at underholde og skabe værdi. Det gør du bl.a. ved at variere dine updates: Tekst, billeder, links, video, grafik. Instagram er oplagt til at håndtere den visuelle storytelling gennem billeder og de små 15 sekunders videoer, du kan optage.

Måske har du heller ikke altid noget at “sige” og tænker “hvad skal jeg dog skrive ud om på Facebook idag.” Men så kan et billede være en anderledes smuk, poetisk måde at beskrive noget på end via ord.

Instagram for forfattere

Men hvordan kan man bruge Instagram som forfatter og dermed som en del af sin marketing og personlige branding? Giver det mere trafik på hjemmesiden og i sidste ende – kan det mærkes på bogsalget? Allerede nu, er det vigtigt at pointere, at denne artikel ikke handler om at bruge Instagram privat, men personligt og professionelt. Du bestemmer selv, hvad det betyder for dig.

I første omgang, skal du ikke tænke at et billede skal bonne ud i et bogkøb. Det kan du overlade til dit forlag at regne ud, hvordan det gør. Du skal tænke på din synlighed på nettet generelt, og hvordan du kan vedligeholde og udvikle dit personlige brand. Tænk på det lange seje træk, når det handler om at opnå synlighed for dig og dit forfatterskab.

Ligesom på alle andre sociale medier, så handler det om at skabe indhold, der har en værdi, fx at være underholdende, interessant, rørende, modig, vidensdelende etc. Du skal tage fotos, som andre bliver fanget af og får lyst til at interagere med ved enten at like dem (med et hjerte) eller ligefrem kommentere på dem. Du skal dele nogle af dine billeder videre ud på Facebook og måske Twitter, men hold noget særligt indhold specielt på Instagram. Så bliver det eksklusivt at følge dig der.

Tag så få billeder som muligt, som signalerer “se mit produkt” og “jeg-vil-sælge-dig-noget”. Almindelig push-marketing fungerer generelt ikke særlig godt på de sociale medier. Du skal istedet tænke visuel storytelling.

Selvfølgelig kan det være, at dit produkt eller dine ydelser er noget, der egner sig særlig godt på Instagram. Det er taknemmeligt medie hvis du er kogebogsforfatter, fotograf, designer eller kunster generelt. Husk, at det er fascinerende at følge med i den almindelige kunstnerhverdag for dem, der ikke selv er kunstnere. Altså størstedelen af dit publikum. Hvordan er hverdagen som forfatter? Hvad oplever du, som inspirerer dig? Hvilken bog er du igang med lige nu? Hvilke bøger læser du?

Vi vil se rigtig gerne med ind i maskinrummet, med behind-the-scenes. Instagram lader læsere, branche og journalister komme med ind i forfatterens baglokale. Så altså – Instagram er oplagt at bruge til networking, markedsføring, synlighed og inspiration, når du er forfatter. Du har jo en masse på hjerte allerede.

13 idéer til dine Instagram updates

1. Din arbejdsplads
Tag billeder af hvor du arbejder og detaljer af ting, du omgiver dig med.

2. Bogomslag
Tag billeder af de bøger du er igang med at læse selv og selvfølgelig dine egne bøger. Når det gælder dine egne bøger, så find på kreative, underholdende og originale måder at “showcase” dem på.

3. Andre kunstneriske projekter
Tegner du? Er du interesseret i fotografi? Skriver du poesi på små kort? Vi vil gerne underholdes og inspireres af dit kunstneriske talent på alle mulige måder.

4. Events
Lad dine følgere komme med på et backstage pass til det du oplever. Det kunne fx være bogforum her i november.

5. Skriv kommentarer til dine billeder
Det giver mere interaktion og interesse for billederne. Men kun korte tekster.

6. Behind-the-scenes
Vi vil med ind i baglokalet! Tag os med på din research på din næste bog.

[ba-divider style=”solid” color=”#d6d6d6″]

mic

[ba-divider style=”solid” color=”#d6d6d6″]

7. Brug hashtags 
Hvis du vil have flere mennesker til at finde og se dine billeder og følge dig, så brug #hashtags

8. “Tag” mit @mitbrugernavn
Hvis du vil sikre dig, at jeg læser en kommentar, der er ment til mig, så skal du huske at “tagge” mig med @mitbrugernavn. Så får jeg en lille pushbesked om det på min mobil.

9. Opload billeder du allerede har på din telefon
Du kan oploade billeder, du tager her og nu. Men du kan også overføre pressefotos, bogcovers til din mobil og oploade dem til instagram fra mobilen derefter.

10. Lav små videoer – 15. sekunder.
Fra sommeren 2013 kan du også skabe og dele videoer på Instagram. Dine videoer kan være ét langt take eller fx 15 små 1 sekunds klip . Når du har optaget videoen kan du give den filtre, som du kender det fra dine fotos. Brug de 15 sekunder som et kreativt dogme. Husk at du også kan oploade videoer, du allerede har i din telefons bibliotek. Tjek Jamie Olivers Instagram profil ud. Der er masser af små videoer, som er kreative og underholdende indenfor de 15 sekunder.

11. Lav fotokonkurrencer
Følg fx Royal Copenhagen. De har ugentlig konkurrencer hvor rigtig mange deltager. Husk at cross-promover din konkurrence på Facebook, Twitter, dit nyhedsbrev, din hjemmeside m.m.

12. Claim dit eget hashtag
Skab dit eget unikke hashtag og markedsfør det (start bare med at bruge hashtagget rigtig meget selv). Det er sjovt, når andre begynder at bruge dit hashtag. Det kan være dit navn, titlen på din bog, et statement.

13. Dynamisk galleri på dit website og på din Facebookpage
Hent dine instagrams ind og skab et dynamisk galleri. Du kan enten hente din egen stream ind, dvs. alle de billeder du selv tager, eller du kan filtrere billeder med bestemte hashtags. Dvs. skaber du et hashtag, som andre bruger (vi har fx #lindhardtogringhof), så er I mange om at skabe dit galleri, og det vil hurtigt vokse. Se hvordan vi bruger det her på Michael Katz Krefeldts website.

Sådan networker du og får flere followers

Der er flere ting, du kan gøre for at blive mere involveret i Instagram communitiet og få flere følgere.

1. Din mini-profil på Instagram
Husk at have udfyldt din profile inklusiv en aktiv webadresse, så dem der kommer forbi profilen kan gå videre ud i dit onlineunivers.

profil

1. Like og kommentér andres billeder
Jo mere du giver, interesserer dig for andre, lægger energi i projektet – des mere får du igen. Jeg har på en uge fordoblet Lindhardt og Ringhofs followers, fordi jeg har opført mig social. Et godt lille trick er at kommenterer på andre brugeres billeder, hvor det er brugere, der har mange likes og followers. Så vil deres followers automatisk opdage dig.

2. Svar tilbage, hvis nogen kommenterer dine billeder og husk at tagge dem med @
En vigtig ting på de sociale medier er, at være tilgængelig og svare når nogen stiller dig et spørgsmål eller bare lægger en kommentar. Det er ren høflighed.

3. Søg efter hastags og find derved spændende mennesker med samme interesser som dig
Det er jo i sidste ende dine potentielle kunder.

4. Brug dit eksisterende netværk.
Fortæl på din hjemmeside, Facebook, nyhedsbrev at du er på Instagram. Du behøver ikke hele tiden at skulle ud og råbe nye folk op. Der er sikkert masser der allerede følger dig andre steder. Nu kan de også følge dig på Instagram.

5. Reklamér ved live-events
Holder du foredrag, oplæsninger etc.? Så fortæl at du er på Instagram. Bed folk tage et billede ved eventen med deres egen Instagramprofil og hashtag billedet med dit navn. Gør det evt. til en konkurrence.

6. Hav en indholdsplan så dit Instagram feed er konsistent. 
Gå fra at bruge mediet tilfældigt og en gang i mellem, til at bruge det strategisk – hver dag – og noget du tænker over, hvordan du bruger. Post 1-4 billeder om dagen og brug gerne det samme fotofilter, så du skaber din egen visuelle stil.

Vi ses på Instagram!

@maikeningvordsen
#sowhatcopenhagen
#lindhardtogringhof
http://instagram.com/maikeningvordsen