Aktuelt Fagbøger Historie

Den største danske skibskatastrofe har du (højst sandsynligt) aldrig hørt om

Danmarks Titanic

Knap 800 mennesker drog den 25. juni 1904 på en rejse over Atlanterhavet med kurs mod et bedre liv i mulighedernes land, Amerika. Men så langt nåede de aldrig. Tre døgn senere forliste det danske udvandrerskib S/S Norge, og 635 mennesker satte aldrig deres ben på land igen.

 

Du husker nok forliset af færgen Estonia eller branden om bord på Scandinavien Star – du kender uden tvivl historien om Titanic, men danmarkshistoriens største skibsforlis har du sandsynligvis aldrig hørt om.

Hvordan kan det være, at et land med så lang og stolt en maritim historie tilsyneladende har glemt alt om det værste skibsforlis i danmarkshistorien – et forlis, der i øvrigt var det mest omfattende, verden på det tidspunkt havde oplevet i Atlanterhavet?

Måske er det fordi skibet hed Norge? Måske handler det bare om, at det er så længe siden? Faktum er i hvert fald, at der ikke findes så meget som en mindeplade herhjemme for de 200 mænd, 237 kvinder og 198 børn, der forsvandt i dybet på et verdens mest afsidesliggende steder.

S/SNorge
S/S Norge forlod Kristiansand om formiddagen den 25. juni. Tre døgn senere lå hun på bunden af Atlanterhavet.

Overskygget af Titanic

Ifølge journalist og forfatter til bogen Danmarks Titanic, Søren Flott, er der flere årsager til, at katastrofen er blevet fortrængt, og at man i dag ikke mindes de hundredvis af ofre:

”For det første er tragedien blevet overskygget af Titanics undergang otte år senere. På Titanic var der kendte milliardærer blandt de omkomne, mens passagererne på S/S Norge var arbejdere i lav socialklasse. Det har betydet noget for både samtidens dækning af katastrofen og dermed også for erindringen om de omkomne mange år senere.”

Ifølge Søren Flott var der desuden en interesse blandt både rederier og politikere i Danmark i at tie katastrofen ihjel. Der var mange penge på spil i den internationale emigrantfart, og rederierne havde, som en del af Danmarks store handelsflåde, masser af både økonomisk og politisk indflydelse.

Danmarks Titanic
Op til afgangen af de danske Amerika-skibe var der travlt på havneområdet som her ved Kvæsthusbroen.

Det var også en anden tid, hvor man gemte den slags traumatiske begivenheder bort inden i sig selv. De overlevende talte derfor ikke meget om katastrofen – hverken med deres omgivelser eller med pressen:

”Der har været en fælles enighed om, at nu skulle man starte et nyt liv fra bunden, og så ønskede man måske ikke at dvæle ved fortiden.”

Kunne man have forhindret forliset på Titanic?

Katastrofen blev ikke mindre af, at der langt fra var plads i redningsbådene til alle – ganske som på Titanic.

S/S Norge forliste med otte redningsbåde ombord beregnet til kun 250 mennesker – alligevel var det flere, end loven krævede. Fordi størstedelen af passagererne var tredjeklasseemigranter, var der hverken politisk eller økonomisk incitament til at få ændret de regler.

Det kom man måske til at fortryde, da katastrofen otte år senere gentog sig i endnu større skala. En tanke, der ofte har ramt Søren Flott, mens han har skrevet på Danmarks Titanic:

”Var reglerne blevet ændret efter 1904, var vi måske aldrig gået i biografen for at overvære Rose og Jacks tragiske skæbne, for så var passagererne på den ’usynkelige’ luksusliner Titanic måske blevet reddet.”

S/S Norge
S/S NORGE forliser den 28. juni 1904 efter at være gået på grund ved klippeøen Rockall på St. Helensrevet 500 km vest for Skotland. Maleri af Christian Mølsted.

En vemodig skriveproces

Det har været en særlig oplevelse for Søren Flott at skrive Danmarks Titanic.

”Det har været meget rørende at nedskrive de her menneskers historier. Jeg har undervejs fået en følelse af at have lært mange af dem rigtig godt at kende, og derfor gjorde det mig virkelig harm, da jeg fandt ud af, at de ikke engang har fået tildelt et mindesmærke herhjemme – særligt fordi vi i Danmark er så stolte af vores lange historie som søfartsnation.”

I Danmarks Titanic oplever man, gennem udvalgte besætningsmedlemmer og passagerers historier, de skæbnesvangre og ulyksalige minutter, timer og døgn, der fulgte efter forliset af S/S Norge. Historierne er skabt ud fra øjenvidneberetninger fundet i gamle dagbøger, breve, erindringsskrifter samt officielle referater og protokoller.

Man møder blandt andre kaptajnen Valdemar Gundel, hvis ben sidder fast i et rækværk, da skibet går ned.

Man møder også Laura Petersen, en 25-årig dansk kvinde med eventyr i blodet, der forfølger drømmen om et liv i Chicago. Med en ukuelig vilje og optimisme arbejdede hun hårdere end nogen anden for at holde redningsbåden flydende og humøret højt hos de skibbrudne.

Uddrag fra Danmarks Titanic

Adskillelige gange forsøgte overlevende i vandet at klatre om bord, men Karl Emil Hindersen skubbede dem væk med en åre uden at føle ret meget – som gammel sømand vidste han, at der ikke var andet at gøre. De forsøgte at ro bort fra stedet, hvor S/S Norge var gået ned, men der var så mange om bord, at det ikke var muligt. I stedet flød de med strømmen tilbage mellem ligene og vragdelene, der indimellem bankede ind i deres lille fartøj, så passagererne hver gang fik et chok og frygtede, at den skulle springe læk.


 

Danmarks TitanicFind Danmarks Titanic her eller hos din foretrukne boghandel.

DANMARKS TITANIC er den dramatiske beretning om, hvad der gik galt den 28. juni 1904, da det danske udvandrerskib S/S Norge forliste. En katastrofe der kostede 635 mennesker livet, og som regnes for den værste i dansk skibsfart nogensinde.