Aktuelt Romaner

Mesterforfatteren Zafón røber nu de sidste hemmeligheder fra De glemte bøgers kirkegård

Carlos Ruiz Zafón, De glemte bøgers kirkegård, Åndernes labyrint, Vindens skygge

Den verdensberømte forfatter Carlos Ruiz Zafón er nu aktuel med Åndernes Labyrint, fjerde bog i den cyklus af romaner, der samlet hedder De glemte bøgers kirkegård.

 

Åndernes labyrint bliver en ’grand finale’ eller en storslået afslutning på den i forvejen storslåede fortælling, der startede med Vindens skygge, og som i alt består af en cyklus på fire bøger. Vi er tilbage i 1950’ernes hektiske og hemmelige Barcelona, og ifølge forfatteren, er der masser af overraskelser, der stadig venter på at blive afsløret:

“Selvom læserne af Himlens fange tænkte: ’nu bliver det hele afsløret! Nu er vi der!,’ så kommer den store afslutning først i Åndernes labyrint. Der er stadig et væld af overraskelser i spil, og labyrintens mekanisme bliver først afsløret til sidst,” fortæller Carlos Ruiz Zafón.

Åndernes labyrint udkommer den 22. marts 2018, og ifølge forfatteren bliver det den mest komplekse og ekstravagante af de fire bøger i serien.

Flere indgange til historien

“Ideen bag De glemte bøgers kirkegård var at skabe en labyrint af fortællinger. De fire bøger i fortællingen er selvstændige værker, og kan læses uafhængigt af hinanden, men de flettes alligevel sammen gennem fælles elementer i plottet og i karaktererne.”

BBC, Carlos Ruiz Zafon, Åndernes labyrint, de glemte bøgers kirkegård
Citaterne ovenfor stammer fra et interview foretaget i 2012 i BBC-programmet ’Meet the author’.

Ifølge Carlos Ruiz Zafón kan man se bøgerne som hver deres port ind til De glemte bøgers kirkegård, og alt afhængigt af hvilken port læseren vælger, vil man få en ny og anderledes oplevelse af de andre bøger.

“Handlingen på tværs af bøgerne vil flytte om på sig selv og passe sammen på nye måder.”

En metafor for mere

Fans af Carlos Ruiz Zafóns univers har måske bemærket, at De glemte bøgers kirkegård er en metafor for noget andet og for mere end glemte bøger. Ifølge Zafón selv, er det en metafor for glemte ideer, glemte minder og den fortrængte fortid som ifølge Zafón er uhyre vigtig for os som mennesker:

“Vi er, hvad vi husker, og jo mindre vi husker, des mindre er vi.”

På den måde er De glemte bøgers kirkegård ifølge Zafón en metafor for minderne om videnskab, kultur, sprog og skønhed – alle de ting, der gør os menneskelige.

Bliver ‘De glemte bøgers kirkegård’ filmatiseret?

Højst sandsynligt ikke. Forfatteren har nemlig tidligere afvist at ville se sit univers på det store lærred:

“Jeg er blevet kontaktet af mange, der gerne ville lave mine bøger om til film, og jeg er overbevist om, at deres intentioner var gode. Men, hvorfor skal alt blive til en film, en serie eller et spil? En film eller et spil kan aldrig fortælle historien med så stor kompleksitet og detaljerigdom, som en roman kan. Derfor skal man nogle gange lade en roman være en roman”.

Du kan se hele interviewet med Carlos Ruiz Zafón her.

 

Zafón, roman, barcelona, de glemte bøgers kirkegård, Åndernes labyrint

Barcelona i slutningen af 1950’erne. Daniel Sempere, drengen der opdagede en bog, som kom til at forandre hans liv, er i gang med at afdække mysteriet om sin mors død. Et mysterium, der har åbnet en sorg og en afgrund i hans sjæl. Da Alicia Gris dukker op, skal hun vise sig at være den person, der hjælper ham med at finde forklaringen på familiens hemmelige historie – men til en meget høj pris.

Åndernes labyrint er en fortælling fuld af lidenskab, intriger og eventyr. Denne roman afslutter Carlos Ruiz Zafóns store saga, De glemte bøgers kirkegård, der blev indledt med Vindens skyggei 2004.

Køb Åndernes labyrint her, og træd ind på ‘De glemte bøgers kirkegård.’

 

 

 


 

Vindens skygge, Zafón, de glemte bøgers kirkegård

Romanen begynder lige før julen 1957 i Barcelona. Daniel og Bea har været gift i et år og har fået sønnen Julián. De bor sammen med Daniels far i antikvarboghandlen Sempere og Sønner, som Daniel driver.

En morgen, hvor Daniel er alene i boghandlen, kommer en skummel fyr haltende ind. Skønt han på ingen måde ligner en, der kunne interessere sig for bøger, ønsker han at købe en meget dyr, illustreret udgave af Greven af Monte Cristo.

Daniel kan ikke modstå fristelsen til at følge efter den mystiske skikkelse, og således starter en gammel fortælling om fangenskab, forræderi og en farlig rival – en fortælling, der ender med et besøg på De glemte bøgers kirkegård.

Himlens fange er 3. selvstændige bog i romancyklussen ‘De glemte bøgers kirkegård’.

 

Vindens skygge, Zafón, de glemte bøgers kirkegård

Barcelona i 1920’erne. Den unge journalist David Martin ernærer sig som forfatter.

En dag modtager David et brev med et laksegl, der forestiller en lille engel. Afsenderen er en mystisk mand, der kalder sig Andreas Corelli. Han giver David et tilbud, han ikke kan modstå: David skal skrive en bog til Corelli, og det skal være en bog, som verden aldrig har set mage til.

I Davids hus har der tidligere boet en anden forfatter, som indgik en lignende aftale med Corelli, og da David bliver bekendt med denne forfatters skæbne, giver han sig til at undersøge sagen. Snart er David drevet ud i et gådefuldt og mareridtsagtigt spil, hvor der tilsyneladende ikke er nogen vej ud.

Englens spil er 2. selvstændige bog i romancyklussen ‘De glemte bøgers kirkegård’.

 

Vindens skygge, Zafón, de glemte bøgers kirkegård

Daniel vokser op i skyggen af Den Spanske Borgerkrig. Han bor alene med sin far, der er antikvarboghandler. Som tiårig kommer han i besiddelse af en sjælden bog af en ukendt forfatter. Bogens titel er Vindens skygge.

Læserens slynges direkte ind i den labyrintiske opklaring af gåden om den mystiske bog og dens forfatter, der for altid vil forandre Daniels liv. Omkom forfatteren egentligt under en skudepisode i Den Spanske Borgerkrig? Hvem destruerede alle eksemplarer af bogen? Hvorfor får Daniels pludselig Barcelonas brutale politichef på nakken? Og hvad skal han gøre, da han finder sig fortryllet af én kvinde og dybt forelsket i en anden?

Vindens skygge er 1. selvstændige bog i romancyklussen ‘De glemte bøgers kirkegård’.