Børnebøger Carlsen

Bøger til børn med krudt i

krudtugle, krudtugler, krudt i, krudt i rumpetten, dialogisk læsning, højtlæsning, børenebøger

Det er ikke altid lige nemt at sidde stille og lytte, hvis man er en lille krudtugle. Af og til kan det dog gøre højtlæsningshyggen lidt mere udfordrende for både børn og voksne. En ellers rolig stund i bøgernes verden kan hurtigt blive en kamp om at fastholde barnets koncentration.

Øvelse gør som bekendt mester, men det kan også være en god idé at læse bøger, hvor man ikke nødvendigvis skal sidde musestille og lytte fra start til slut.

Vi har her samlet nogle børnebøger, der er perfekte til små krudtugler. Bøgerne indeholder forslag til aktivteter, samtaler eller øvelser, som I kan lave undervejs i læsningen. Nederst finder du også otte gode tips til højtlæsning for de yngste fra forfatter Lotte Salling.

God læselyst!

 

Den store snikke-snakkebog

af Ina Victoria Schou Haller

den store snikke snakke bog, dialogisk læsning, højtlæsning, børnebøger, krudtugle, krudt i, børne med krudt iFølg Ronja og Pelle gennem en hel dag, hvor de står op, spiser morgenmad, kommer i institution og ender dagen ude på landet, hvor de skal sove hos mormor og morfar.

Bogen er lavet til børn mellem 18 måneder og 4 år, hvis sprog konstant er i udvikling, og hvis ordforråd dagligt vokser.

Den store snikke snakke bog hjælper denne udvikling på vej, da børnene aktivt får brugt og øvet sig i sproget via forslag til samtaler og leg, som den voksne læser introducerer.

Fra 18 måneder.

Du kan læse mere om Den store snikke snakke bog her.

Ka’ selv ka’ du?

af Lotte Salling & illustreret af Mette-Kirstine Bak

ka selv ka du, lotte saling, dialogisk læsning, højtlæsningSmå børn vil gerne kunne mange ting selv og oplever det som en sejr, når noget lykkes. Ka’ selv – ka’ du? er bygget op omkring en dag i et lille barns liv og fortæller på rim om situationer, som alle børn oplever hver dag.

Det kan være at spise morgenmad, blive afleveret i daginstitution eller være med på indkøb. På den måde italesætter man alt det, som små børn kan selv, eller er på vej til at kunne, så barnet kan opleve hverdagen som en tryg rutine fyldt med små sejre.

Til hvert rim hører spørgsmål og ideer til aktiviteter, så bogen er oplagt til dialogisk læsning. Bogen er skønt illustreret af Mette-Kirstine Bak.

Fra ca. 18 mdr.

Du kan læse mere om Ka’ selv – ka’ du? her.

 

Krible Krable – rim for de små

af Lotte Salling

Krible Krable rim, lotte saling, børnebøger, dialogisk læsningFantastiske rim om alt, der kribler og krabler.

Søde rim om alle de sjove kriblekrablerier: myrer, bænkebidere, mariehøns, tusindben, lus, larver og mange flere.

Sammen med rimene finder du forslag til aktiviteter, som børnene kan lave under læsningen. Kan barnet for eksempel krybe som en larve eller summe som en flue?

Smukt illustreret af Lea Letén.

 

Fra 2 år.

Du kan læse mere om Krible krable rim for de små her.

 

 

Lyt til løven – yogaremser for børn

af Lotte Salling & Emmamaria Vincentz

Lyt til løven, lotte saling, dialogisk læsningEn dejlig introduktion til yogaens verden. Bogen præsenterer 40 yogaøvelser for de allermindste og tager udgangspunkt i leg og fantasi ved hjælp af remser, som er tilknyttet de enkelte øvelser.

Sammen understøtter sprog og bevægelse hinanden fantastisk,  og barnet får nemmere ved at huske yogaøvelsen, når den kobles sammen med en remse.

Bogen er en glimrende introduktion i yogaens forunderlige verden for de allermindste.

Alle øvelser er illustreret af Lea Letén, og nogle af dem kan også ses fremvist af børn på www.yogaremser.dk.

Fra 3 år.

Du kan læse mere om Lyt til løven her.

 

Musetrin & troldetramp – Massageremser for børn

af Lotte Salling

Musetrin og troldetramp, massageremser, massage for børn, dialogisk læsning, lotte salling, 20 massageremser for børn, der tager udgangspunkt i leg og fantasi ved hjælp af remser, som er tilknyttet de enkelte massagebevægelser.

Massage er god til at skabe og styrke relationer blandt børn. Ud over at den påvirker vigtige sansehormoner, får børnene også en god og positiv fællesskabsoplevelse og øver sig i at udtrykke egne behov, lytte til andres behov og vise hensyn.

Børnemassage hitter i børnehaver og indskoling som forebyggende redskab i forhold til mobning. Her introducerer Lotte Salling remser sammen med massagen, så både krop og sprog stimuleres og styrkes.

Fra 3 år.

Du kan læse mere om Musetrin og troldetramp – Massageremser for børn her

 

Min dag i børnehave

af Ina Victoria Schou Haller & illustreret af Dina Gellert

Min dag i børnehave, dialogisk læsning, børnehave, Ina Victoria Schou HallerUdviklet i samarbejde med Mary Fonden og Red Barnets antimobbeprogram Fri for Mobberi

Læs om Frederik og Katinkas dag i børnehave, og se, hvordan de løser konflikter, hjælper og trøster, ved samling, når de spiser frokost, er på tur eller på legepladsen. Bogen gennemgår børnenes dag i børnehave, så barnet kan genkende sin egen hverdag.

Til hver situation hører et par spørgsmål og aktiviteter, der er tænkt som dialogskabende og fællesskabsdannende redskaber med respekt for det enkelte barn.

Fra ca. 3 år.

Du kan læse mere om Min dag i børnehave her.

Hokus Pokus Filiyoga

af Emmamaria Vincentz & Lotte Salling & illustreret af Lea Letén

Hokus pokus filiyoga, yoga, dialogisk læsning, lotte saline
Hokus Pokus Filiyoga er fyldt med farverige yogaøvelser for børn i form af små legende forløb med tilknyttede remser, der stimulerer børn sprogligt, motorisk, følelsesmæssigt og socialt.

Kombinationen af remser og bevægelse medvirker til at udvikle børnenes sprog, samtidig med at børnene nemmere husker en yogaøvelse.

Fra 4 år

 

Du kan læse mere om Hokus Pokus Filiyoga her.

 

Lotte Sallings bedste læsetips

 

– Læs for barnet mindst 3-4 gange om ugen á min. 20 min.

– Vælg gerne billedbøger med mange detaljer og sjove ting at tale om.

– Hold pauser, peg og spørg til tekst og billeder, støt og giv tid.

– Gør sproget levende, med humor, lyde, stemmeskift, kropsudtryk.

– Følg op på barnets svar, udvid og relatér til barnets egen verden.

– Læs bogen 3-4 gange, overdrag gradvist fortællingen til barnet.

– Læs med nærvær og anerkendelse, uden krav og rettelser.

– Lad altid bøger og læsestof ligge frit fremme, i børnehøjde.