Sundhed og livsstil
Leave a comment

Bliv bedre – til det du gerne vil

Skærmbillede 2016-01-20 kl. 13.20.29

Tænk hvis vi ikke begrænsede os selv med tanker som: ’Det egner jeg mig ikke til’ eller ’det er nok bedst ikke at lade andre se hvor dårlig jeg er’.

Ved at arbejde med vores mindset kan vi kaste os over alle mulige ting og – beviseligt – forbedre os markant. Men det kræver, at vi arbejder fokuseret med vores indstilling. Eller vores mindset, som Susanne Bargmann og jeg betegner det i vores bog ”Bliv bedre med fokuseret træning”

Som udgangspunkt er alle mennesker født til at være nysgerrige med lyst til at lære nyt. Hvis ikke vi var det, ville vi aldrig lære at gå, spise, tale osv.

Med tiden kan vi begynde at begrænse os selv, med det vi kalder et fastlåst mindset. Alle mennesker har både et fastlåst og et udviklende mindset i forskellig grad. Det kan være meget forskelligt alt efter hvilken situation vi er i, hvem vi er sammen med osv. Men vigtigst af alt er, at vi selv kan øge vores udviklende mindset ved at arbejde fokuseret med det – og vi kan faktisk også påvirke andre, eksempelvis vores børn eller ansatte, til at få et mere udviklende mindset og herigennem større motivation for at lære, øve og blive bedre.

Udviklende mindset

Udviklende mindset hænger sammen med en overbevisning om, at ”alting kan læres eller udvikles”. Det vigtigste er at lære (frem for at være klog), hvilket påvirker måden at tænke og handle på i forskellige situationer. Det betyder, at vi i svære situationer ikke giver så let op, fordi vi har en grundfornemmelse af, at vi kan lære alt. Vi oplever verden som noget, der hele tiden kan forandres og bearbejdes frem for statisk og endelig. Det kan også betyde, at vi tager mere ansvar for hvem vi er, og hvad vi kan. Der findes ikke noget hurtigt fix, ingen undskyldninger for at lade stå til – vi bestemmer selv, om vi vil gøre en indsats og ændre tingene. I sidste ende må vi gøre op med os selv, om det vi ønsker at opnå er indsatsen værd.

Fastlåst mindset

Et fastlåst mindset hænger sammen med en overbevisning om, at det man kan er bestemt på forhånd, af de ’talenter’ eller de ’gener’ man har med sig. Det betyder, at det vigtigste bliver at virke så klog som muligt og få det bedste ud af den intelligens, man har fået med sig. Hvilket påvirker måden at handle på og mulighederne for læring. Man har en grundlæggende holdning om, at jo lettere man kommer til tingene, desto større talent har man. Dermed bliver arbejdsindsats nærmest et negativt bevis på manglende talent. Man er mindre motiveret for at søge hjælp og råd, fordi det understreger manglende kunnen. Og det vil være fristende at undgå udfordrende situationer, hvor man kan opleve at blive afsløret som mindre dygtig. I sidste ende kan man have en følelse af, at man er underlagt uretfærdige omstændigheder, som man ikke er herre over, og være afhængig af at andre kommer og ’redder’ en.

Fordelene ved et udviklende mindset

Verden bliver større med flere muligheder for at udfolde vores potentiale. Kritiske kommentarer kan ende med at blive spændende, fordi de giver mulighed for, at vi kan blive endnu bedre. Når vi laver fejl, kan vi opnå at trække lidt på smilebåndet med tanke på, at vi opdagede noget, der kan udvikles eller øves. Vi kan opleve bedre at rumme andre menneskers succes, med den vinkel at de kan inspirere os og vise vejen. Og måske kan vi opleve at elske udfordringer og blive grebet af ikke at give op og ligefrem nyde at yde hårdt arbejde for at opnå noget, der kan virke uopnåeligt.

Når alt pludselig handler om, hvad jeg lærer, og hvordan jeg udvikler mig, bliver målinger og resultater mindre farlige. Det bliver til små udsnit i en længere tidslinje, som er vigtige for at jeg kan se min udvikling. Og ikke en skræmmende dom over, hvor god eller dårlig jeg er. Både i mit arbejdsliv, i min fritid, som forælder og i sidste ende som menneske.

Jeg har selv været meget bange for at lave fejl. Tænk, hvis nogen blev skuffede og ændrede deres opfattelse af, hvor god jeg er. Tænk, hvis jeg blev til grin og mistede arbejde, status og anderkendelse. Sandheden er desværre nok – at hvis ikke jeg tør at lave fejl – så risikerer jeg ikke at udvikle mig. Hvis jeg gemmer mig bag det sikre og ikke afprøver nye ting, stagnerer min udvikling.

Træn et udviklende mindset med dit barn

Jeg har også indset, at jeg har et ansvar i forhold til mine egne børn. Og sikke en udvikling der har været, siden jeg bevidst begyndte at tænke over de ting, jeg siger til dem. Jeg roser deres arbejdsindsats og kan mærke, at de får lyst til at arbejde mere med tingene. På den måde fokuserer vi på processen frem for resultatet. Jeg fortæller, at jeg kan se hvilket arbejde, der ligger bag en tegning eller en melodi på klaveret, og de får lyst til at arbejde videre på det. De er endda selv begyndt at sige ’kan du godt se, hvor meget jeg har arbejdet på den her, far?’. Det er ikke så vigtig, om det de laver er perfekt eller flot, og hvis det er flot, hænger det sammen med den indsats, der er lagt bag. Jeg oplever, at de bliver mindre pressede, når de skal udføre noget eller fremvise noget, fordi vi er optaget af, hvad vi kan lære af det, fremfor en bedømmelse eller dom af resultatet. Samtidig arbejder vi med, at selvom noget kan synes umuligt – så kan de vælge at kaste sig over alt i livet, hvis de har lyst og vilje til at lægge en indsats bag.

Ulrik Elholm,
Medforfatter på “Bliv bedre med fokuseret træning”


Du kan købe bogen i din boghandler eller her.

I bogen “Blive bedre med fokuseret træning” forklarer og underbygger Ulrik Elholm og psykolog Susanne Bargmann om teori og praksis i at forbedre egne evner. Studier viser, at arvelige faktorer spiller en meget lille rolle for udviklingen af ens færdigheder. Det handler i stedet om, at du skal have et åbent mindset og øve dig bevidst og målrettet. I denne bog får du redskaberne til at skabe et åbent mindset.

Bliv bedre med fokuseret traening


 

Forfatterne til bogen “Bliv bedre med fokuseret træning”

bliv bedre til det du gerne vil

Susanne Bargmann arbejder som klinisk psykolog og underviser i en særlig måde at give feedback på (Feedback Informed Treatment (FIT)) i Danmark og i udlandet. Hun har en særlig interesse for, hvordan man kan arbejde bevidst og målrettet med at dygtiggøre sig.

ulrik elholm bliv bedre

Ulrik Elholm har været musikansvarlig, coach, og musikkonsulent på Voice, X Factor, Popstars, Allstars og Gangstativerne. Han er cand.mag. fra Musikvidenskabeligt Institut med sidefag i stemmebrug, retorik og audiologopædi. Han arbejder for Universal Music, EMI, Warner Music, Copenhagen Records, Sony Music, Dansk Musikerforbund og Dansk Skuespillerforbund. Han har bl.a. arbejdet sammen med musikere som: Curtis Stigers, Lloyd, Medina, LOC, Sharin Foo, Aqua og Benjamin Lasnier. B

 

About Gæsteblogger

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *