Børnebøger Carlsen

M. G. Leonard om biller, skrivevaner og børnebøger

M. G. Leonard om biller, skrivevaner og børnebøger

Årets store højtlæsningshit handler om biller. I særdeleshed næsehornsbillen, som er utrolig stærk, smuk og fascinerende.

I Billedrengen kan man således opleve kriblen og krablen i massevis – i form af et naturvidenskabeligt forsøg, en fars forsvinden og en ond modedesigner, der laver smykker af sjældne biller. Altsammen krydret med spænding og humor, der vil fastholde børnene såvel som forældrene – og gøre godnatlæsningen til noget, man kan glæde sig til hele dagen.

Vi har talt med den engelske succesforfatter, M. G. Leonard, som ikke selv anede, hun var ved at skrive en børnebog, før hun var midt i den. Læs med her – og glæd dig til at dele Billedrengen med dine børn.

bille


M.G. Leonard tilbragte sin tidlige karriere i musikindustrien på et uafhængigt pladeselskab. Hun studerede engelsk litteratur og Shakespearestudier på King’s College London og er også uddannet skuespiller. Hun arbejder nu som senior digital producer for the National Theatre og har tidligere arbejdet på the Royal Opera House og Shakespeare’s Globe. Hun bor i Brighton med sin partner og to sønner.

Screen Shot 2016-06-20 at 08.23.02
Foto: David Myers

Hvorfor besluttede du dig for at skrive en bog om biller, og især næsehornsbillen?
Jeg var så forbløffet over, hvor uvidende jeg var omkring biller, hvilket fik mig til at tænke på, om de fleste egentlig er klar over, hvor fantastiske biller er. Biller beriger planetens økosystem hver dag og har mere end fortjent at være heltene i en historie, men jeg kunne ikke komme i tanke om en eneste bog, der viste dem på en positiv måde – og det fik mig til at beslutte mig for at skrive en.

Jeg valgte næsehornsbillen som hoved-billen, fordi Darkus, min 12-årige hovedperson, skulle tiltrækkes af insektet og synes, det var sejt. Næsehornsbillen ser fantastisk ud, men den har også karakter. De ser farlige ud, men de er ret rolige og kan være bedårende klodsede. De kan også løfte 850 gange deres egen kropsvægt, hvilket er det samme, som hvis en elefant var i stand til at bære 850 elefanter på sin ryg. Jeg forestiller mig næsehornsbillen som Den Utrolige Hulk, men uden den dårlige attitude.

Du holder fast i at skrive hver dag, før din søn vågner om morgenen, og du har endda lavet motiverende regler for dig selv, som ”Læs ikke hvad du har skrevet. Se ikke bagud.” Hvorfor lige denne regel?
Det er svært at jonglere det at være mor, fuldtidsarbejde og en forfatterkarriere. Jeg er nødt til at skrive tidligt på dagen, siden det er der, jeg har energi, er fokuseret og huset er stille. Reglen om ikke at læse, hvad jeg har skrevet, har jeg, fordi det er min erfaring, at hvis man gør det, så er det muligt at blive ved med at redigere det samme stykke om igen og igen, og aldrig synes, at det er godt nok. Jeg har også oplevet, at hvis man gør sådan midt i et udkast, så kan man komme til at bytte rundt på begivenheders rækkefølge, og det bliver et stort rod. Man må give det første udkast lov til at være dårligt og nå til slutningen. 

Du er ikke kun børnebogsforfatter, du er også senior digital producer på the National Theatre. Selvom det virker som meget forskellige jobs, minder de endelige produkter om hinanden – du skaber noget, som folk kan nyde. Har du altid været tiltrukket af kreative jobs? Hvad fik dig til at træde ind i børnebøgernes verden?
Jeg er aldrig blevet længe i et job, som jeg ikke var vild med, og jeg elsker historier mere end noget andet. Jeg er rigtig god til at organisere, og jeg elsker scenekunst, hvilket er grunden til, at jeg blev producer. Før i tiden havde jeg ikke selvtilliden til at skabe mine egne værker, men så kravlede ideen til Billedrengen ind i mit hoved. Den ville ikke gå væk, og jeg vidste, at jeg blev nødt til at skrive den. Det var altid meningen, at det skulle være en bog. Det gik ikke op for mig, at det var en børnebog. Jeg skrev for mit indre selv, men det viste sig, at indeni er jeg stadig et barn. 

Hvad er det mest interessante der er sket for dig, siden din roman udkom?
Siden Billedrengen udkom, har det hele været nyt og spændende! Jeg er blevet interviewet til BBC af en vært, som jeg har beundret i 20 år, men den ting, der imponerede mig mest, var, da jeg blev interviewet af en anset forsker og entomolog for the Royal Entomology Society-bladet, Antennae. Han fortalte mig, at universiteter lukker deres entomologiafdelinger, fordi unge mennesker ikke er interesserede i at studere insekter længere, og at han havde et håb om, at Billedrengen ville inspirere en generation af nye unge sind til at være nysgerrige omkring entomologi og måske genoplive videnskaben. Det er en større aspiration, end jeg nogensinde havde haft for bøgerne, men hvor ville det dog være fantastisk, hvis det skete!


Billedrengen

bille2

Billedrengen handler om Darkus, hvis far forsvinder midt i et tophemmeligt naturvidenskabeligt forsøg – og så går den vilde jagt! Til at hjælpe har Darkus sin nye ven, den superintelligente bille Baxtus, og sammen må de opklare mysteriet om farens forsvinden – og samtidig undgå at havne i kløerne på den onde Lucretia Cutter, en modedesigner med hang til at lave smykker af sjældne biller. Perfekt til højtlæsning for både piger og drenge i alderen 8-10 år.

CARLSEN er børnenes forlag. Vi udgiver bøger, som giver børn lyst til at læse, bladre, lytte og snakke. Fra den første pegebog i pap over sjove billedbøger til ungdomsromaner og fantasy.