Indefra

16 tips: Sådan får du flere likes på din Facebookpage og engagerer dine eksisterende followers

Skrevet til forfattere, kunstnere, kreative, undervisere og virksomheder, der interesserer sig for personlig professionel branding.

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #1: Promover din Facebook Page

Her tænker jeg ikke på de kedelige annoncer i højre side af browservinduet. Drop dem! Jeg tænker på et opslag, der kommer naturligt frem i nyhedsstreamen, hvor der står ”anbefalet side”.

Gå ind på https://www.facebook.com/ads/create – her finder du en kaskade af muligheder for at oprette en velfungerende promovering af din Facebook Page.

facebook-likes-1

facebook-likes-2

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #2: Promovér (boost) en enkelt statusopdatering

Vi vil gerne stimulere viral spredning af vores opdateringer, og vi ved, at hvis nogen interagerer med dem ved at like eller kommentere, så stiger den virale spredning.

Facebooks giver mulighed for at promovere enkelte statusopdateringer. Jeg gør det selv, når jeg har opdateringer med særligt vigtigt indhold, fx et salgstilbud i min webshop. Det kan også være en opdatering med en nyhed, som jeg kan regne ud, vil interessere mange.

Prisen for at promovere et enkelt opslag er yderst rimeligt sammenlignet med al andet marketing, du betaler for. Jeg bruger typisk 40 kr. pr. opdatering, jeg promoverer, og rammer dermed 5-10.000 mennesker. Helt konkret bliver opdateringen vist i dine fans (og evt. deres venners) nyhedsfeed indenfor de næste 3 dage.

Promover kun dit aller bedste indhold og sørg gerne for, at der er et billede med i opdateringen. Nogen giver det råd, at man kun skal promovere til eksisterende fans (og ikke deres venner) for at mindske risikoen for sure tilbagemeldinger og spamanklager. Jeg plejer nu at tage chancen. Det har ofte givet nye likes på min page.

Du kan promovere en opdatering lige nede under selve opslaget eller via:

https://www.facebook.com/ads/create

boost

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip # 3: Særlige tilbud til dine Facebook-likes
(Facebook offers)

Ligesom en fysisk butik eller en webshop kan have særlige tilbud og give rabat i en begrænset periode (fx 24 timer), så kan du også slå lignende tilbud op på din Facebookpage med Facebook Offers. Det ser faktisk ret godt ud. Du har mulighed for at skabe særlige digitale tilbud, som dine følgere kan “claime”.

Dine følgere ser dit Facebook Offer-opslag og får muligheden: Hent Tilbud. Når de klikker på Hent tilbud, sender Facebook en e-mail med oplysninger om, hvordan de får deres rabat, fx ved at gå ind på en særlig side på dit website. Dem, der ser opslaget, kan også sprede det videre ligesom alle andre opslag. Er tilbudet specielt og attraktivt nok, kan du få gang i en viral spredning.

Det kræver 400 “likes” på din page, før du får muligheden for at arbejde med Facebook Offers. Teksten i din “annonce” må fylde 90 karakterer og husk endelig at arbejde visuelt med et flot billede eller grafik. Du kan vælge antallet af vouchers, du udbyder, så det kan blive en eksklusiv oplevelse at være blandt de første, der benytter sig af tilbudet.

tilbud

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #4: Bevæg dig UD på Facebook som din page, kommentér og del

Èn ting er, at folk kommer til dig, på din page, men det er altid en god idé at networke udenfor sin egen page. Det kan man kalde for cross promotion. Det vil give dig credit, at du støtter andres updates ved at dele og kommentere, plus det vil give interesse og trafik tilbage til dig selv.

Du skal selvfølgelig ikke spamme på andres pages med reklame for, at man skal like din page. Du skal bare være ganske almindelige social, deltage i debatter, komme med sjove bemærkninger, nyttig viden etc. Det skal nok give dig opmærksomhed.

Du skifter identitet til din Page (indefra din page) og herefter kan du kommentere på andres pages opslag (ikke private profiler). Du kan til gengæld dele private profilers opslag og dermed lave en kommentar (folk skal nok lægge mærke til, at nogen deler deres opdateringer).

Du kan enda arbejde sammen med andre page-managers, hvor I aftaler, hvordan I kan bruge hinandens followers. Det kan være indenfor samme professionelle felt, men det kan også være indenfor forskellige felter, hvis bare I har samme målgruppe.

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #5: Lav konkurrencer

Det er sjovt og underholdende at udtænke konkurrencer, der virkelig har nogle flotte premier og sjove betingelser, så folk har lyst til at deltage. Nogle gange er målet ikke engang at de deltager, blot at de ser dine konkurrenceopdateringer, så du dermed opnår synlighed.

Det gælder selvfølgelig om at holde sig opdateret med de aktuelle Facebookregler samt den danske markedsføringslov. Faktisk så står det alt sammen meget fint beskrevet i dette her blogindlæg, som jeg vil anbefale dig at læse.

Det kan godt virke lidt skærmmende med alle reglerne, før man overhovedet er kommet igang, men lad det ikke holde dig tilbage. Konkurrencer er en sjov måde at booste dine følgeres engagement på og generelt opnå synlighed. Det er snart jul. Hvad med at lave en julekonkurrence-kampagne?

Jeg bruger selv apps som: www.fanrx.com og www.shortstackapp.com, hvis der er tale om 3. parts applikationer, og ellers laver jeg dem direkte på timelinen.

NB! Husk at tjekke at dine konkurrencer virker på mobilen, hvis de ligger som en undertab. Shortstackapp laver en særlig mobilversion til Facebook.

konkurrence

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #6: Sæt en anmelderbox på din page

Forhåbentlig er folk ellevilde med det, du laver. Så hvorfor ikke give dem mulighed for at anmelde det? Du kan slå en anmelderbox til på din page, og hvis nogen anmelder, så bliver det delt med deres venner.

Under din pages sideoplysninger skal du under kategori sørge for at have valgt “lokal virksomhed” i den første dropdownbox og fx kunst/underholdning/natteliv i den næste box. Så kommer anmelderboxen automatisk frem på din page. Det er vigtigt med indstillingerne for det er ikke alle kategorier, der giver muligheden.

Skulle nogen skrive en dårlig anmeldelse, kan du (og det er helt i din ret) slette den. Det er din page, og det er ikke demokratisk. Du er redaktøren!

Jeg tror, at jeg i fremtiden vil prøve at kreativt arbejde med anmelderboxen, og finde en måde at få folk til at bruge den på.

anmeldelser

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #7: Lav en Facebook Event

Uanset om det er en workshop, et foredrag, en release, livechat, et webinar – noget du selv afholder – så husk at oprette det som en Facebook Event. Folk er vant til at bruge det, og det giver også synlighed.

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #8: Milesstones – opbyg dit CV og portfolio på Facebook

Markér når der sker noget særligt. Det kan være alt lige fra events, større projekter, aftaler der kommer i hus, din fan #1000 – hvad som helst.

Du kan gå tilbage i tiden og oprette mærkesager, der allerede er sket. Først skal du gå helt i bund på din page og oprette hvornår, det hele startede.

Derefter kan du oprette flere milepæle. Det er blot almindelig opdateringer, hvor du vælger det som funktion. Men husk lige at time disse opdateringer, da det hurtigt kan virke irriterende og som spam at få 10 milepæle serveret lige efter hinanden i nyhedsfeltet (hvis du nu går amok med det). Tilføj også gerne noget storytelling i dine milepæle-opdateringer. Fortæl i levende ord og billeder hvad der skete!

milestones

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #9: Skift dit Facebookpage-cover løbende og brug det som reklameplads

Din Facebookpage er din reklamesøjle, din butik, dit professionelle vindue. Så brug endelig topbanneret, dit cover, til noget seriøst. Sørg for det er flot grafisk (få måske en grafiker til at designe det for dig!). Skriv vigtige beskeder om kommende events, tilbud osv. Kommer man ind på din page, så ser man det 100%.

På Lindhardt og Ringhof skifter vi det ca. en gang om ugen, og bruger det som reklameplads for nye bogudgivelser. Jeg er endda så fræk at gøre det samme på min egen private profil, selvom jeg bryder Facebooks regler, der siger jeg ikke må reklame for noget kommercielt på den. Men det er bare så god plads til synlighed, så jeg tager chancen!

cover

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #10: Send folk automatisk over på din Facebookpage

Måske bruger du et nyhedsbrevssystem, hvor du selv kan bestemme, hvilken side folk skal sendes videre til, når de har tilmeldt sig? Eller laver du fx webinars gemme GoToWebinar, hvor du også bestemmer, hvor folk sendes hen, når de har tilmeldt sig?

Send dem til din Facebookpage! Det skal nok give nogle ekstra likes. De er jo allerede hooked.

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #11: Webshop på din Facebookpage

Kom så tæt som mulig på one-click-buying. Undgå at sende folk videre ud på nettet, men giv dem istedet den service, at det er nemt at købe dine ting – lige dér hvor de er – på Facebook. Lav måske særlige Facebooktilbud, man kun har adgang til og kan se, hvis man har liked din page.

Brug det, der hedder tredjepartsapplikationer til det. Dvs. apps, der installeres på din Facebookpage og indeholder shoppingmuligheder. Jeg bruger selv: www.fanrx.com og www.shortstackapp.com

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #12: Instagram på din Facebookpage

Måske har du læst mit tidligere blogindlæg om min anden kærlighed – Instagram. Del instagrambilleder på din facebookpage direkte fra Instagram på din telefon. Men opret også en ekstra tab på din Facebookpage, der live-loader dit instagramgalleri.

Jeg bruger app’en:

Instagram Feed Tab for Pages
https://www.facebook.com/appcenter/instagram_feed?fb_source=dialog&fbsid=502

instagram

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #13: Integrer din Facebook page med dit website (fx i WordPress)

Jeg arbejder selv med WordPress og bruger Facebook på følgende måder:

  1. En Facebook like box, der loader opdateringer og followers ind. Den laver du her:
    https://developers.facebook.com/docs/plugins/like-box-for-pages
  2. Facebook comments (til din blog og pages på dit website):
    http://wordpress.org/plugins/facebook-comments-plugin
  3. Facebook page promoter lightbox (pop op reklame for din Facebookpage):
    http://wordpress.org/plugins/facebook-page-promoter-lightbox/screenshots

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #14: Live arrangementer – del slides og materiale – via Facebook

Lad mig afsløre en af de måder, jeg selv fik mange nye følgere på facebook. I en periode gjorde jeg det, at hver gang jeg holdt et foredrag eller en workshop, så sluttede jeg af med at vise et slide med min Facebookadresse og sige højt i forsamlinge at: ”Jeg havde lagt materialet til download på min Facebookpage (typisk slides som PDF).

Så måtte alle deltagere, typisk op til 1000 mennesker årligt, en tur ind forbi min Facebookprofil, for at få det gratis materiale. Du kunne downloade det uanset om du havde liked min page eller ej, men mange blev konverteret til followers! Samme princip har jeg brugt som afslutning på online webinars.

Sørg altså for at afslutte alle dine powerpoints, keynotes, Slideshares, webinars osv. af med at henvise til dit website og din Facebookpage evt. med download af materialet. Mit materiale havde en kode på, som man fik ved arrangementet. Det var eksklusivt for deltagerne, der kunne downloade. Blev mine andre followers så sure? Det tror jeg ikke specielt. De fik bare oplevelsen af, at de gik glip af noget godt!

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #15: Kør et ”tema” og bliv ved!

Siden sommeren 2013 har jeg hver fredag kørt en tema-opdatering, der hedder #pralefredag. Altså ren pral om hvad der er sket i ugens løb. Det giver som regel over 100 likes og 40-60 kommentarer, og det tror jeg både er fordi det er sjovt og lidt provokerende, og fordi vores sind og hjerne elsker noget, der gentager sig.

Nu kører mit tema hver fredag, men det kunne også være en månedskampagne med en opdatering hver dag, det kunne være en Facebookpage dedikeret til et helt særligt og nørdet tema. Mulighederne er uendelige. Husk at det gerne må have humoren med.

pralefredag

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Tip #16: Facebook statistik

Sæt dig ind i statistik for din page og brug det til at udvikle den og dine opdateringer. Du kan fx bruge statistikken til at finde ud af hvilket tidspunkt, det er bedst at poste på, så du får mest ud af dine opdateringer. Du kan se, hvor mange unikke brugere du rammer. Der er masser af guf at trække ud af systemet, som du kan bruge i professionelt øjemed.

(Jeg har undladt at omtale følgende muligheder, da jeg ikke mener de giver noget særligt: Almindelige Facebook-annoncer, Facebook SMS service (tilmeld dig en page via sms), pinning (fremhæve en opdatering i en uge øverst på din tidslinie)) og highlighting posts (bredformat))

[ba-divider style=”solid” color=”#c0c0c0″]

Afsluttende bemærkning om vigtigheden af vollumen af dine likes

flink

Jeg kan ikke lade være med at vise Fucking Flink’s Facebookpage, som jeg har adgang til. Den enorme vollume af følgere betyder bl.a., at der hurtigt er 10.000, der læser et blogindlæg, der deles på pagen. En synlighed, der simpelthen ikke kan købes for penge! Og så er den endda gratis!

Er antallet af likes på din Facebookpage vigtigt?

Ja, det vil jeg mene. Jeg oplevede selv en stor forskel, da mine samlede Facebookprofiler og pages gik fra 1000 til 6500+ følgere. Pludselig blev Facebook mit vigtigste udstillingsvindue sammen med mine hjemmesider.

Mine workshops bliver efterhånden fyldt efter 2-3 Facebookopdateringer. Jeg har altid salg i min webshop, når jeg skriver ud på Facebook om et nyt produkt eller tilbud. Men vigtigst af alt, så holder jeg løbende kontakten til 6500+ mennesker, som er min målgruppe, og som har de samme interesser, som jeg selv. At dette genererer salg oveni er en meget behagelig bonus. Det betyder sådan set bare, at jeg kan blive ved med at lave det, jeg brænder for og har tid og overskud til at skab værdigtfuldt materiale.

Seth Goding siger ”1,000 true fans is sufficient to make you very happy”. Faktisk så siger man, at har du 1000 dedikerede følgere i dit netværk, så kan du leve af det. Det afhænger selvfølgelig af, hvad du laver professionelt, men da en del af mit virke fx er at rådgive og lave websites, så er 1000 potentielle kunder mere end rigeligt. Hvis bare 10% af dem køber noget af mig i år, så går det ganske udmærket.

Så altså, volumen betyder noget på de sociale medier, for det er lig med synlighed, og det betyder, at jeg ikke behøver ”annoncere” nogen andre steder.

En kritisk stemme vil sikkert gøre opmærksom på, at det ikke er antallet, men dybden af dit netværk og følgere, der er vigtigt. Jeg vil sige – både og. Det er naturligvis vigtigt at holde øje med, om dine følgere er aktive. Dvs. liker de, kommenterer de, reagerer de på dine ”call to actions?”. Hvis ikke, ja så kan du risikere at sidde med en ”død” profil, hvor du ”råber” ud i den tomme æter. Men sådan er det jo sjældent. Når jeg selv er aktiv og givende på Facebook, så oplever jeg altid, at jeg får masser igen.

En anden kritisk stemme vil sige: ”Jamen, skal jeg så bare lukke alle mulige personer, som jeg ikke kender, ind på min profil?”. Ja, det vil jeg mene! Tænk på din profil som udstillingsvinduet i din butik. Hvis du havde en fysisk butik, ville du så screene, hvilke (potentielle) kunder, der gik ind af døren? Nej vel!

Det her handler om at bruge Facebook professionelt i networkings-, markedsførings- og salgsøjemed. Det er de færreste, der kan tillade sig at være kritiske overfor fans og publikum. Jeg har valgt at tage ja-hatten på og glæde mig over alle de kreative, sjove, til tider ret anderledes mennesker, som følger mig på Facebook og alle deres kommentarer. Herligt!

Maiken Ingvordsen, digital strateg

Digital strateg hos Lindhardt og Ringhof. Ejer af brandingbureaet So What Copenhagen. Forfatter til bøgerne "Tænk stort - og slip din indre iværksætter fri" (Lindhardt og Ringhof), "Original - personlig branding og synlighed" (6 stjerner Berlingske Business), "Music Cookbook" og "Fundraising til kreative projekter" (5 stjerner Berlingske Business). Maiken er uddannet jazzpianist, komponist og musikpædagog fra Rytmisk Musikkonservatorium og bl.a. kendt for sit samarbejde med Johannes Møllehave og Chris Minh Doky.